hits

Kostveiledning

  • 04.07.2017, 10:37

Takk for at du tittet innom siden min. Jeg er en 25 år gammel ernæringsnerd som i vinter 2016 ble ferdig med en bachelor i ernæring fra Bjørknes høyskole. Selv er jeg veldig glad i plantebasert mat og tror på livsstiler som benytter råvarer og lite bearbeidede produkter og raske karbohydrater. Jeg er også veldig opptatt av dyrevelferd og miljøet som gjør at mitt kosthold er hovedsakelig plantebasert men inkluderer fisk og noe meieriprodukter. 

Men selv tror jeg ikke på at det finnes et ideelt kosthold for alle - hver kropp er ulik og reagerer forskjellig. Det kan være en kamp for mange å finne et kosthold som passer, og det er her jeg kan hjelpe på veien. Har du matallergier, intoleranser, diabetes, sliter med å opprettholde en stabil vekt eller bare ønsker et sunnere kosthold? Jeg kan hjelpe på flere punkter og veilede deg på veien til en livsstil med et kosthold som du føler deg bra med. 

Ikke nøl med å sende meg en mail på henriettethorkildsen@hotmail.com om du lurer på noe, jeg svarer med glede på alle henvendelser! :-) 

For øyeblikket har jeg introduksjonspriser på veiledning og planlegging av kosthold som vil skje over mail - om ønsket via skype eller telefon. En veiledning foregår ved at jeg ser på kostholdet ditt og vurderer mulige endringer i dette. En kostholdsplan gjøres ved at jeg etter samtale med deg og dine preferanser setter opp en plan som er spesiallaget for deg, dine behov og ønsker.  

Priser

Veiledning: 350,-
Kostholdsplan: 550,-
Kostholdsplan med oppfølging etter 4 uker: 750,-
- Om du får med deg en venn får du -30% på veiledning/kostholdsplan. Tilbudet varer ut august! :-)

Kostholdsplaner på 2000 kcalorier

  • 24.03.2017, 00:40

Nå har jeg slått sammen 2 ganske like kostholdsplaner som jeg gjerne vil dele med dere her på bloggen. Forskjellen på dem er middagen, hvor den ene har torsk (og brokkoli) og den andre har laks (uten brokkoli).

Det vil være mindre vitamin D i kostholdsplanen med torsk mens det vil være mindre jod i kostholdsplanen med laks (om det er tilsatt jod i salten din hjemme kan dette øke jodinntaket, men vær forsiktig med bruken av salt). Ellers vil begge kostholdsplanene oppfylle det anbefalte daglige inntaket for en frisk person som ikke trenger noe ekstra tilskudd på grunn av trening/sykdom/graviditet og som har ett energibehov på 2000 kcalorier.

Ellers er det litt lite av de gode flerumettede fettsyrene i begge planene - men dette kan du få nok av om du legger til 1-2 ss flytende margarin over fisken som skal i ovnen, men da må du også huske på å legge til 70-150 kcalorier ekstra. 

Om du prøver å gå ned/opp i vekt kan du kutte ut eller legge til mat i planen. Dermed øker du/reduserer du kcaloriinntaket. Men før du skal begynne å gå ned/opp i vekt er det viktig at du har regnet ut ditt energibehov. Dette kan du enkelt gjøre på nett, f.eks her. OBS! Om du skal kutte ut matvarer må du være obs på at næringsinnholdet også da vil bli redusert. 

For de som er veganere/vegetarianere kan du bruke plantebasert yoghurt og rømme, vegansk ostepålegg og evt soyakjøtt/tofu/bønner til middagen. 

Kostholdsplan med torsk

 

Kostholdsplan med ovnsbakt laks


 

Håper det frister :-) 

 

Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no