hits

Ovnsbakt laks med grønnsaker og soyasaus, under 600 kcalorier per porsjon

  • 03.05.2017, 20:07

Jeg vet, jeg er en storforbruker av soyasaus til matlaging. Men det passer jo så godt til alt! 

Viste du at omega-3 kommer i tre former og at den viktigste formen kun finnes i marine kilder? Disse kalles DHA og EPA og om du er veganer/vegetarianer må du være obs på å ta kosttilskudd som inneholder disse to formene. ALA er den siste formen for omega-3 og vi finner den i så mye forskjellige plantevarer at det ikke er nødvendig å ta tilskudd av dette. Noen har fått meg seg at ALA faktisk kan omdannes til DHA i kroppen - men dessverre er dette i så liten mengde at det i bunn og grunn er ubetydelig og dermed bør du ta tilskudd på omega-3 om du ikke spiser fisk (vær da obs på at tilskuddet inneholder type DHA og EPA). Husk at noen multivitaminer og kosttilskudd inneholder flere vitaminer enn bare en så sjekk først om du får det i deg av de du tar fra før av. Det kan være like ugunstig å ta for mye som det er å ta for mye! 



Det du trenger til 3-4 porsjoner: 
(Om du ikke ønsker mer enn 600 kcalorier spiser du kun 95 g ferdigkokt couscous)
1 filet laks
1/2 brokkoli
4 gulrøtter
2 dl fullkorn couscous (95 g kokt er en ok porsjon til en person for å holde nede inntaket av karbohydrater)
1 pakke soya matfløte

Det du gjør:
- Kutt opp brokkoli og gulrøtter og legg i en ildfast form sammen med laksen
- Strø over en pakke soya matfløte og krydre med salt og pepper
- Sett i ovnen på 210 grader i ca 20-25 minutter. 
- Kok opp couscous som anvist på pakningen. Jeg brukte 1 ss rapskokos i blandingen som gjør den ekstra god på smak. Jeg har forelsket med i dette smøret!





Ønsker deg en fin dag, jeg nyter den ute i dag!

Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no