hits

Hjemmelaget surkål til frokost

  • 17.08.2017, 15:12

Surkålen jeg begynte på, som du kan lese i innlegget her, er endelig ferdig! Jeg har lenge bekymret meg for bakteriefloraen min da jeg verken har spist mye fermentert mat eller laget noe selv. Men nå har jeg endelig fått fart på sakene og jeg har nå begynt å innta mitt første fermenteringsprosjekt - fermentert surkål. Oppskriften er fra fermenteringsdronningen, Gry Hammer, som du kan finne her

Probiotisk mat er mat som inneholder og tilfører gode bakterier til tarmen. Den beste måten å bygge opp eller gjenoppbygge en god tarmflora er å spise probiotisk mat som fermentert mat! Det er så bra for helsen din og jeg gleder meg over at jeg endelig har hoppet på den gamle vanen som nå igjen er blitt populær! 

Etter at jeg i vinter fikk påvist lave jernlagre og vitamin D lagre har dette lagt å skurret på hjernen min. Særlig da jeg ikke har lyst å innta animalsk - men samtidig vet at kroppen min trenger det mer enn jeg tidligere skjønte. Understreker kroppen min da vi alle er forskjellige og tåler forskjellige livsstiler og kosthold. Da jeg ble påvist jernmangel, selv etter at jeg har hatt fokus på dette næringsstoffet så falt jeg litt i bakken. Vist ikke kroppen min klarer å ta opp ikke-hemjern nok - hvordan kan jeg da fortsette å spise kun plantebasert? Skal kroppen min gå på bekostning av at jeg ønsker å leve så grønt og dyrevennlig som mulig?

Gjennom fermentering øker næringsstoffenes biotilgjengelighet og kan dermed øke blant annet jernopptaket og andre vitaminer som har lav biotilgjengelighet i planteriket. Om dette er godt nok vet jeg ikke enda men jeg kan uansett anbefale alle og særlig veganere og vegetarianere å spise mat som er fermentert! Surdeigsbrød - skikkelig hjemmelaget surdeigsbrød er noe som hvertfall kan være redningen for jernmangel hos vegetarianere og jeg vil snart prøve meg på dette og kanskje før surdeigsbrød prøve ut hjemmelaget kombucha. Så om noen leser dette og har en kombucha baby som jeg kan få så blir jeg superglad! For de som ikke vet hva dette er så er det en av ingrediensene til å lage kombucha drikken. 

Helt til slutt må jeg jo kanskje fortelle at smaken på denne surkålen var MYE bedre enn forventet. Sammen med knekkebrødet var det enda bedre og da vet jeg at dette er en ingrediens jeg kan bruke i matlaging sammen med å knaske på det innimellom. Surkålen har en syrlig og frisk smak og jeg er i ekstase over at jeg kan knaske på dette med så god samvittighet! YEY! :-D

Ønsker alle en strålende fin torsdag videre - nå skal jeg løpe på jobb!

Fermentert surkål

  • 10.08.2017, 23:49

Jeg har hatt noen hektiske dager denne uken - og noe vi har gledet oss veldig lenge til ble dessverre et stort mareritt.. Men en veldig fin opptur denne uken og som jeg syns er skikkelig spennende og gøy er at jeg på tirsdag kveld (alt for seint) endelig tok tak i litt hodekål, gulrøtter, ingefær og salt og fikk satt i gang en liten gjæringsprosess i en glasskrukke som snart er klar for å glede tarmen min med en dose gode bakterier. Med andre ord holder jeg på med min første fermentering og har fulgt oppskriften til dronningen av fermentering, Gry Hammer, som du kan lese bloggen til her. Oppskriften hennes på fermentert surkål finner du her

Om jeg får denne surkålen til så kan jeg love deg at du også får det til. Dette er jeg helt nybegynner på! 

Fermentering er kort sagt gjæring. Det er ikke en ny metode å lage mat på men en veldig gammel metode som ble brukt til å forlenge holdbarheten på maten. Men så kom konserveringsmidler og oppbevaringsmetoder som gjorde at fermentering av mat ikke lengre var nødvendig. Men den nåværende metoden har langt ifra den samme gunstige effekten på tarmene - fermentering har nemlig en rekke gode effekter på kroppen din og det er derfor jeg nå endelig har kommet i gang med utprøvingen. 

Hva er egentlig fermentering? Fermentering er en gjæringsprosess der de organiske stoffene i maten blir brutt ned. Denne prosessen gjør at holdbarheten av frukt og grønt forlenges på en naturlig måte og ikke ved hjelp av konserveringsmidler og oppbevaringstyper. I tillegg til at holdbarheten forlenges opprettholdes også både næringsinnholdet og smaken. Viste du at næringsinnholdet i maten varierer i forhold til hvor moden/umoden maten er? Fermentering beholder næringsinnholdet på sitt beste! 

Fermentering har flere gode egenskaper for deg og din helse:
- Maten og råvarene er lettere å fordøye, blandt annet har den evnen til å øke opptaket av jern fra maten
- Kan hjelpe blodsukkeret og holde seg stabilt
- Vitamin og enzymnivået i matvarene økes betraktelig
- Melkesyrebakteriene i maten etter fermentering gir tarmen din en boozt av gode bakterier som ikke befinner seg i et typisk vestlig kosthold. I dag bruker vi så utrolig mye av f.eks antiobiotika som dreper både dårlige og gode bakterier og det er derav kanskje nå ekstra viktig å ha fokus på å innta fermenterte matvarer. 
- Fermentert surkål viser å ha antibiotiske egenskaper

Det finnes mye mat i butikkene som er fermenterte, blant annet surkål, yoghurt, syltet agurk, kaffe, sjokolade, øl, soyasaus etc. Men denne typen fermentering er ikke sammenlignbart til den gamle metoden.

Vi har en overvekst av sykdommer i vår nåværende livsstil. Kreft, overvekt, mental helse, autoimmune sykdomer,. You name it! Det er en årsak til disse sykdommene - og type livsstil som vi lever i i dag er en stor årsak til breddegraden av disse sykdommene. Nyere forskning viser også noe vi ikke har sett mye på før - hvilke effekt de sunne bakteriene i tarmen har på helsen vår. Den har en mye større påvirkning enn vi tidligere har antatt! Bakterier er viktig og en gunstig andel bakterier i tarmen kan påvirke helsen vår positivt. Hvor får man tak i disse sunne bakteriene? I den gamle metoden av fermentering!

Gry Hammer viser til følgende resultater fra studier om fermentert mat:
- Det øker kroppens evne til å ta opp jern fra maten
- Holder blodsukkeret stabilt
- Reduserer kreftrisiko i tarmene da både funksjon og tarmfloraen forbedres.
- Reduserer allergier og bedrer immunforsvaret

Jeg vil gi alle punktene over i gave til kroppen min som jobber på spreng for at jeg skal ha det godt - og ikke minst hjelpe alle arbeiderene i kroppen til deres hovedoppgave; Å overleve!

Og så måtte jeg til slutt vise den nydeligste jumpsuiten jeg fikk på salg i går! Jatakk, jeg skal bruke deg i hele vinter bare for å kompensere for sommeren som aldri kom til Bergen i år. 

OBS! Fermentering av surkål er ikke hokus pokus. Du trenger bare en glassbeholder eller plastikkboks og oppskriften til Gry Hammer som du finner her

#kosthold #helse #diett #livsstil #ernæring #mat #fermentering

Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no