hits

henriettethorkildsen


Smoothiefest med fett


1 comments
  • Publisert: 17.11.2017, 07:00
  • Kategori: Ernæringsprat
  • Nå er jeg på flyet som skal frakte meg til TROMSØ <3 Jeg gleder meg enormt! Jeg har aldri vært så langt nord men har lenge hatt lyst på det eventyret de har å tilby der oppe. Jeg er ganske sikker på at denne turen kommer til å dra meg opp dit flere ganger. Kanskje det blir roadtrip oppover i Norge til sommeren? 

    I dag har vi planlagt å gå opp Fjellheisen med noe varmt i termosen og kamera for å lete etter nordlyset! Jeg har bare sett Nordlys et par ganger, men da har de vært så små at jeg nesten måtte myse for å se det. Så nå håper jeg virkelig på å få se det alle snakker om! Uansett er det godt å komme seg litt vekk og opp til en av de fineste jentene <3

    Selvom vinteren smyger seg innpå så er det fortsatt smoothiefest hver dag hos meg. Jeg merker så godt hvor tilfreds jeg er når jeg får i meg nok fett og minst mulig korn og dette er jo så enkelt med hjelp fra smoothies. Jeg føler faktisk at jeg gløder! 

    Jeg kan ikke få sagt det nok. De rette fettkildene i kostholdet er såå viktig både for hjernen, huden, hormonene og VEKTEN. 

    Det er spesielt noen matvarer jeg ikke kan leve foruten akkurat nå med tanke på fett:

    Olivenolje: Kaldpresset olivenolje (extra virgin/ekstra jomfru) er kjent for å være den mest helsevennlige oljen vi har og blir brukt i alt fra hår og hudproduker til matlaging. Det som er viktig å huske er at den sunneste varianten av olivenolje er utelukkende den som er merket med "extra virgin". Glem alle de andre! Jeg bruker denne til salatene mine eller matlaging som ikke krever høyere varme enn 150 grader. 

    Kokosolje: En fin ss kokosolje får som oftest bli med i smoothiene mine. Om jeg har spist ekstra mye en dag dropper jeg den selvsagt for unødvendig mye kcalorier. Det er utrolig mange godt dokumenterte studier om effekten kokosfett har på kroppen. Dette kommer jeg snart tilbake til da jeg ønsker å lage et helt innlegg om min favorittolje <3

    Nøtter & frø: Nøtter og frø en fantastisk kilde til fett og næring. Jeg bruker nøtter som mellommåltid, som snacks, i smoothie, på salater, når jeg baker.. You name it. Frø bruker jeg gjerne i salater, på havregrøten, i bakst.. Mine favoritter er valnøtter, mandler, cashew, linfrø, hampfrø, gresskarkjerner.. Alle frø og nøtter funker fett! 

    Avocado: Her har vi også en vinner. Skjønnhetsfrukten! <3 Ja, det er faktisk en frukt selvom den ikke innholder sukker men mye gode fettkilder i tillegg til andre supre egenskaper og næringsstoffer <3 Avocado skal også få sitt eget lille innlegg! Denne blir også med meg i smoothien, på knekkebrødet, i salaten eller bare rett fra skallet <3 Det beste av alt er jo at den smaker så godt! Jeg bare ha en avocado om dagen <3

    Snakkes bloggen! Hei Tromsø! <3 

    henriettethorkildsen
  • Publisert: 17.11.2017, 07:00
  • Kategori: Ernæringsprat
  • 1 comments
  • 1 comment

    Victoria Larsen

    17.11.2017 kl.11:04

    Ser kjempe godt ut! :-)

    Skriv en ny kommentar