hits

Lavkarbo, glutenfri og laktosefri grøt til frokost

  • 04.09.2017, 21:12

For tiden holder jeg på med et lite prosjekt for dere som ønsker kostholdsplaner, det gøye er at det vil være billigere og enklere for dere som brukere. Her trenger jeg innspill til hvilke type kostholdsplan du hadde ønsket å følge! Legg fra deg en kommentar under eller skriv til meg anonymt på henriettethorkildsen@hotmail.com

Her er den herlige lavkarbo grøten som du får oppskrift til nedenfor. 

I dag har jeg hatt fri fra jobb og fått gjort utrolig mye nyttig samtidig som jeg har kost meg i solen med min kjære og svigerbror. Vi  dro til småvatnet som ikke er så langt unna der jeg bor, fikk padlet litt rundt i kajakkene og nytt de siste sommerdagene vi har i år. Selvom sommeren har vært utrolig tung med tanke på været så kjenner jeg faktisk at det er godt at den snart er over, komme inn i rutiner igjen uten dårlig samvittighet for at solen skinner utenfor. 

Jeg har hatt en lite effektiv helg, men med mye kos og lite tanker rundt ernæring, så i dag har jeg kost meg med masse deilige og sunne retter for å få tilbake den grønne matgleden. Den er aldri langt vekke!

Jeg er veldig inni lavkarbo for tiden, men jeg er ikke typen som liker å verke telle kalorier eller gram. Dette er veldig greit vist du absolutt ikke har peiling eller er på diett, men i lengden tror jeg det bare stresser deg mer enn det gjør nytte. For enkelte er det greit å ha en tanke rundt hvor mye karbohydrater man inntar, både med tanke på at det ikke skal være for mye men heller ikke for lite!
Noen kan ha behov for mer enn andre, særlig de med høyt blodtrykk og bruk av blodtrykksreduserende medisiner, diabetikere med bruk av medisiner og som lettere kan falle i ketoacidose (diabetes 1) i tillegg til gravide/ammende. Dette fordi disse pasientene kan få for lavt blodtrykk eller for lavt blodsukker ved en veldig streng lavkarbo diett. Til disse anbefaler jeg et minimum av 50 gram karbo daglig i tillegg til oppfølging av legen med tanke på medisinering som oftest må reduseres ved lavkarbo. 

Er du også inni lavkarbo bølgen? Savner du kanskje havregrøten om morningen? Her har du redningen! 

Oppskrift
- 2 dl kokosmelk evt 2 dl mandelmelk (eller halvt om halvt som jeg gjorde)
- 1 ss linfrø
- 1 ss solsikkefrø
- 1 ss chiafrø
- 1 knipe med salt
Tilbehør: 1 ss smør/kokosolje, blåbær og kanel

Forberedelser: Varm alle ingrediensene utenom tilbehøret i en panne til kokepunkt. Sett ned varmen og la stå til det får en fyldigere konsistens, kun noen minutter. Topp med tilbehøret og nyt denne varme frokostretten som holder deg mett lenge.
 



Så tilbake til mitt lille prosjekt, hvilket type kosthold og matvarer hadde du ønsket å følge? Husk å følge meg på instagram her om du ønsker oppdateringer oftere <3 I morgen har jeg fått tak i en fin rabatt til dere som bor i Bergen området, stikk innom i morgen for å se hva det er :-D

Pst. Jeg har fått en ny favorittsalat som jeg snart skal dele med dere. I mellomtiden kan du løpe og kjøpe grønnsaksbollene til IKEA. Ønsker dere alle en stålende fin kveld videre <3 Stort smil :-D

Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no