Henriette Thorkildsen

Før du blir vegetarianer/veganer

  • 28.08.2017, 20:44

Jeg vil ikke være en typisk "plantebasert" blogger som skriver om alle de positive sidene med veganske og vegetariske kosthold og unngår de vanskeligere sidene med de. Jeg vil sette det på spissen. Hvorfor? Fordi flere og flere begynner å gå over til en mer plantebasert kosthold noe som et helt fantastisk - MEN jeg syns ikke dette er et kosthold man bare kan hoppe inn i. Hvorfor? Fordi det ofte er veldig store endringer som må gjøres samtidig som det faktisk ikke er for alle. Det kan plutselig føles veldig overveldende og kroppen kan samtidig selvsagt få et lite sjokk. Plutselig så er det da lettere å falle tilbake i gamle vaner. 

"HUSK ingen kropper er like og om de hadde vært det så ville vel vi til nå ha funnet en diett som alle kunne
hatt godt av, ville vi ikke? Du må selv finne din egen vei".

Vist du ikke fra før har vært flink til å lage mat fra bunnen og samtidig inkludert lite grønt så er det faktisk en liten vei å gå til en optimalt plantebasert kosthold. I Dette kostholdet er hovedsakelig mat du lager fra bunnen og inkluderer stort sett grønnsaker, frukt, belgfrukter, stivelsesrike matvarer, helkorn og nøtter. Du må ikke bare innstille hverdagen din til å hovedsakelig lage alle måltidene dine selv basert på disse matvarene men hjernen din og kroppen din må være klar.

Selv, som jeg skrev i forrige innlegg har ikke hatt en kropp som har vært helt fornøyd og har gått over til å innta litt fisk, meieriprodukter og egg. Hvor lenge dette varer vet jeg selv ikke, men at vegetarianere skal hakke på meg og andre som spiser slik syns jeg er smålig. Jeg tror jeg aldri har vært i et mindre inkluderende samfunn - som hakker på de som prøver men ikke gjør det godt nok. Dette er ikke alle, men det er dessverre mange. Jeg velger å tro at det kommer av de daglige kommentarene de gjerne får og må slite med av de som selv spiser kjøtt. Det å måtte stå opp for seg selv og sine valg er kjipt, men husk at du gjør akkurat det samme med de som prøver å omstille seg og som også uansett gjør et stort tiltak for å gjøre denne verden bedre. 

Jeg velger å ha en kropp som er fornøyd, fordi jeg er glad i kroppen min og vil leve et sunt og friskt liv. Noe jeg gjør på et kosthold som er opptil 80% vegansk. For å spesifere dette er jeg fult klar over at jeg ikke er vegansk - men jeg er fortsatt fornøyd med innsatsen min og vi får se hva fremtiden bringer. Vi trenger fortsatt mye mer forskning rundt både kjøtt og vegansk kosthold før jeg kan føle meg trygg på å gå 100% inn. 

Men en ting er helt sikkert - et kosthold rikt og variert på grønnsaker og naturlige råvarer har uttalige gode helsegevinster og jeg vil anbefale absolutt alle å velge mer grønnsaker i hverdagen. Ikke bare blir midjen mindre av å kutte kornprodukter ut med deilige salater eller wokblandinger, men du gir også kroppen bedre tilgang på mikronæringsstoffer som den helt sikkert savner. Hva venter du på? Bli mer plantebasert!

7 ting du bør gjøre før du hopper i salatbollen

  1. Skriv ned hvorfor du ønsker å spise plantebasert. Denne kan du finne tilbake når du ikke føler deg så sikker lengre
  2. Lær deg godene av et plantebasert kosthold, både med tanke på hvordan dyr blir behandlet, hva det gjør med helsen din og kloden
  3. Lær deg hvordan du kan gi kroppen din alle næringsstoffene fra planteriket 
  4. Lær deg å lese på næringsstoffinnholdet og ingredienslisten, både med tanke på om det gjemmer seg dyreprodukter i maten men samtidig også å lære hva du faktisk putter i munnen.
  5. Før du kutter ut matvarer må du legge til matvarer. Lær deg å bruke de typiske matvarene i et vegetarisk kosthold ift et animalsk, da slipper du å føle at du ikke får i deg nok mat i tillegg til at du da allerede får en fin innføring. 
  6. Øv deg frem på kjøkkenet. Om det er en matrett du likte særlig godt - lag den flere ganger slik at den bli stående fast på hjernen. Da er det lettere å lage mat i hverdagen uten å måtte søke opp nye oppskrifter hele tiden. 
  7. Begynn i det små, du trenger ikke bli veganer med det første. La kroppen din bli vant til mer planter og så kan du redusere etterhvert som du kommer inn i den nye livsstilen. 

For øyeblikket er jeg hektet på nyere forskning rundt plantebasert kosthold og føler absolutt at godene bak denne livsstilen kan legge opp for bakdelene rundt hvilke næringsmangler som kan komme (som du kan lese om i innlegget under). Men allikevel er ikke en vegansk livsstil aktuelt for meg for øyeblikket, men naturlige råvarer, økologiske meieriprodukter inkludert fisk og egg. Det er viktig at du tenker på deg selv og kjenner etter hvordan kroppen din har det.
Og til deg som ikke godtar at mennesker tar andre valg enn deg selv bør gjerne tenke deg om en gang til. Vist du ønsker at verden skal følge ditt eksempel så er det bedre å legge frem vitenskapelig forskning rundt dette og samtidig være motiverende istedenfor nedlatende. Dette er viktig, for en vegansk livsstil handler ikke bare om hva man spiser, det handler om omsorg for både dyrene og kloden. Dette burde da også selvsagt gjelde som medmennesker. Vi må være snille med hverandre og være støttende. Veganer eller ikke veganer <3. Vi er alle sammen om en ting - en friskere befolkning, en drastisk bedring i dyrevelferden og en klode som barnebarna våre kan nyte til det fulle.

Ønsker dere alle en fin uke videre, om du ønsker hjelp til å starte opp et plantebasert kosthold send meg gjerne en mail på henriettethorkildsen@hotmail.com <3

 

Ingrid Elise

28.08.2017 kl. 23:24
Veldig flott innlegg! Har selv tenkt mye på det å bli "plantespiser" men jeg vet for lite om det, samtidig som at jeg er redd for hvordan kroppen min vil reagere. Jeg har allerede mangler som jern, folinsyre og D-vitamin, og når jeg da tenker på jernmangelen er jeg redd jeg ikke vil tåle å kutte ut kjøtt. Også sliter jeg med å tenke ut hva jeg kan spise om jeg kutter ut kjøtt..

Henriette Thorkildsen

29.08.2017 kl. 10:46
Ingrid Elise: Hva om du begynner i det små? :-) Husk at du trenger ikke bli 100%, det handler egentlig bare både om å få i seg mer grønt og bidra litt ekstra til å ta vare på kloden <3. Når du prøver deg på noen nye oppskrifter på kjøkkenet f.eks - la det være vegetariske oppskrifter. Når du spiser ute - prøv noe vegetar på menyen! Du kommer til å bli hekta bare pga smaken :-) Nå vet jeg ikke årsaken til dine vitaminmangler, men ville selvsagt være ekstra forsiktig med å unngå mat når du allerede har mangler.

Når det kommer til jern er det faktisk fra brødvarer nordmenn får mest jern fra, ellers er det kjøtt og innmat. I planteriket er det i bønner, linser, kornprodukter, mørkegrønne bladgrønnsaker, nøtter etc. Spiser du en miks av både litt kjøtt samt masse av disse sakene fra planteriket vil du også få i deg folsyre (B9).

Har du fått i deg nok sol i sommer? Da bør egentlig lageret av vitamin D rekke en stund. Vist ikke så anbefaler jeg å få i deg fisk så ofte som mulig. Av meieriproduktene som er tilsatt vitamin D er det så minimalt at det er vanskelig å få i seg nok. Så om du ikke spiser fisk i tillegg ville jeg begynt med vitamin D tilskudd med det samme. Det tar jeg de dagene jeg ikke spiser fisk, sammen med omega 3 :-)
Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits