hits

henriettethorkildsen


Fr du blir vegetarianer/veganer


2 comments
  • Publisert: 28.08.2017, 20:44
  • Kategori: Ernringsprat
  • Jeg vil ikke vre en typisk "plantebasert" blogger som skriver om alle de positive sidene med veganske og vegetariske kosthold og unngr de vanskeligere sidene med de. Jeg vil sette det p spissen. Hvorfor? Fordi flere og flere begynner g over til en mer plantebasert kosthold noe som et helt fantastisk - MEN jeg syns ikke dette er et kosthold man bare kan hoppe inn i. Hvorfor? Fordi det ofte er veldig store endringer som m gjres samtidig som det faktisk ikke er for alle. Det kan plutselig fles veldig overveldende og kroppen kan samtidig selvsagt f et lite sjokk. Plutselig s er det da lettere falle tilbake i gamle vaner. 

    "HUSK ingen kropper er like og om de hadde vrt det s ville vel vi til n ha funnet en diett som alle kunne
    hatt godt av, ville vi ikke? Du m selv finne din egen vei".
    
    

    Vist du ikke fra fr har vrt flink til lage mat fra bunnen og samtidig inkludert lite grnt s er det faktisk en liten vei g til en optimalt plantebasert kosthold. I Dette kostholdet er hovedsakelig mat du lager fra bunnen og inkluderer stort sett grnnsaker, frukt, belgfrukter, stivelsesrike matvarer, helkorn og ntter. Du m ikke bare innstille hverdagen din til hovedsakelig lage alle mltidene dine selv basert p disse matvarene men hjernen din og kroppen din m vre klar.

    Selv, som jeg skrev i forrige innlegg har ikke hatt en kropp som har vrt helt fornyd og har gtt over til innta litt fisk, meieriprodukter og egg. Hvor lenge dette varer vet jeg selv ikke, men at vegetarianere skal hakke p meg og andre som spiser slik syns jeg er smlig. Jeg tror jeg aldri har vrt i et mindre inkluderende samfunn - som hakker p de som prver men ikke gjr det godt nok. Dette er ikke alle, men det er dessverre mange. Jeg velger tro at det kommer av de daglige kommentarene de gjerne fr og m slite med av de som selv spiser kjtt. Det mtte st opp for seg selv og sine valg er kjipt, men husk at du gjr akkurat det samme med de som prver omstille seg og som ogs uansett gjr et stort tiltak for gjre denne verden bedre. 

    Jeg velger ha en kropp som er fornyd, fordi jeg er glad i kroppen min og vil leve et sunt og friskt liv. Noe jeg gjr p et kosthold som er opptil 80% vegansk. For spesifere dette er jeg fult klar over at jeg ikke er vegansk - men jeg er fortsatt fornyd med innsatsen min og vi fr se hva fremtiden bringer. Vi trenger fortsatt mye mer forskning rundt bde kjtt og vegansk kosthold fr jeg kan fle meg trygg p g 100% inn. 

    Men en ting er helt sikkert - et kosthold rikt og variert p grnnsaker og naturlige rvarer har uttalige gode helsegevinster og jeg vil anbefale absolutt alle velge mer grnnsaker i hverdagen. Ikke bare blir midjen mindre av kutte kornprodukter ut med deilige salater eller wokblandinger, men du gir ogs kroppen bedre tilgang p mikronringsstoffer som den helt sikkert savner. Hva venter du p? Bli mer plantebasert!

    7 ting du br gjre fr du hopper i salatbollen

    1. Skriv ned hvorfor du nsker spise plantebasert. Denne kan du finne tilbake nr du ikke fler deg s sikker lengre
    2. Lr deg godene av et plantebasert kosthold, bde med tanke p hvordan dyr blir behandlet, hva det gjr med helsen din og kloden
    3. Lr deg hvordan du kan gi kroppen din alle nringsstoffene fra planteriket 
    4. Lr deg lese p nringsstoffinnholdet og ingredienslisten, bde med tanke p om det gjemmer seg dyreprodukter i maten men samtidig ogs lre hva du faktisk putter i munnen.
    5. Fr du kutter ut matvarer m du legge til matvarer. Lr deg bruke de typiske matvarene i et vegetarisk kosthold ift et animalsk, da slipper du fle at du ikke fr i deg nok mat i tillegg til at du da allerede fr en fin innfring. 
    6. v deg frem p kjkkenet. Om det er en matrett du likte srlig godt - lag den flere ganger slik at den bli stende fast p hjernen. Da er det lettere lage mat i hverdagen uten mtte ske opp nye oppskrifter hele tiden. 
    7. Begynn i det sm, du trenger ikke bli veganer med det frste. La kroppen din bli vant til mer planter og s kan du redusere etterhvert som du kommer inn i den nye livsstilen. 

    For yeblikket er jeg hektet p nyere forskning rundt plantebasert kosthold og fler absolutt at godene bak denne livsstilen kan legge opp for bakdelene rundt hvilke nringsmangler som kan komme (som du kan lese om i innlegget under). Men allikevel er ikke en vegansk livsstil aktuelt for meg for yeblikket, men naturlige rvarer, kologiske meieriprodukter inkludert fisk og egg. Det er viktig at du tenker p deg selv og kjenner etter hvordan kroppen din har det.
    Og til deg som ikke godtar at mennesker tar andre valg enn deg selv br gjerne tenke deg om en gang til. Vist du nsker at verden skal flge ditt eksempel s er det bedre legge frem vitenskapelig forskning rundt dette og samtidig vre motiverende istedenfor nedlatende. Dette er viktig, for en vegansk livsstil handler ikke bare om hva man spiser, det handler om omsorg for bde dyrene og kloden. Dette burde da ogs selvsagt gjelde som medmennesker. Vi m vre snille med hverandre og vre stttende. Veganer eller ikke veganer <3. Vi er alle sammen om en ting - en friskere befolkning, en drastisk bedring i dyrevelferden og en klode som barnebarna vre kan nyte til det fulle.

    nsker dere alle en fin uke videre, om du nsker hjelp til  starte opp et plantebasert kosthold send meg gjerne en mail p henriettethorkildsen@hotmail.com <3

     

    henriettethorkildsen
  • Publisert: 28.08.2017, 20:44
  • Kategori: Ernringsprat
  • 2 comments
  • 2 comments

    Ingrid Elise

    28.08.2017 kl.23:24

    Veldig flott innlegg! Har selv tenkt mye p det bli "plantespiser" men jeg vet for lite om det, samtidig som at jeg er redd for hvordan kroppen min vil reagere. Jeg har allerede mangler som jern, folinsyre og D-vitamin, og nr jeg da tenker p jernmangelen er jeg redd jeg ikke vil tle kutte ut kjtt. Ogs sliter jeg med tenke ut hva jeg kan spise om jeg kutter ut kjtt..

    Henriette Thorkildsen

    29.08.2017 kl.10:46

    Ingrid Elise: Hva om du begynner i det sm? :-) Husk at du trenger ikke bli 100%, det handler egentlig bare bde om f i seg mer grnt og bidra litt ekstra til ta vare p kloden <3. Nr du prver deg p noen nye oppskrifter p kjkkenet f.eks - la det vre vegetariske oppskrifter. Nr du spiser ute - prv noe vegetar p menyen! Du kommer til bli hekta bare pga smaken :-) N vet jeg ikke rsaken til dine vitaminmangler, men ville selvsagt vre ekstra forsiktig med unng mat nr du allerede har mangler.

    Nr det kommer til jern er det faktisk fra brdvarer nordmenn fr mest jern fra, ellers er det kjtt og innmat. I planteriket er det i bnner, linser, kornprodukter, mrkegrnne bladgrnnsaker, ntter etc. Spiser du en miks av bde litt kjtt samt masse av disse sakene fra planteriket vil du ogs f i deg folsyre (B9).

    Har du ftt i deg nok sol i sommer? Da br egentlig lageret av vitamin D rekke en stund. Vist ikke s anbefaler jeg f i deg fisk s ofte som mulig. Av meieriproduktene som er tilsatt vitamin D er det s minimalt at det er vanskelig f i seg nok. S om du ikke spiser fisk i tillegg ville jeg begynt med vitamin D tilskudd med det samme. Det tar jeg de dagene jeg ikke spiser fisk, sammen med omega 3 :-)

    Skriv en ny kommentar