hits

henriettethorkildsen


Hvorfor jeg ikke velger vegansk


4 comments
  • Publisert: 23.08.2017, 20:25
  • Kategori: Ernæringsprat
  • Som du kanskje har lest på bloggen så har jeg lenge vært i et stort skille mellom å enten bli mer vegansk - eller å innta mer dyreprodukter. Mine politiske og miljøbeviste ståpunkt samt min gode samvittighet for dyr står i skillet på lik linje som min ernæringsfaglige bakgrunn. Jeg har prøvd å finne huller - lest meg opp på hvorfor man burde velge vegansk og hvorfor ikke. Hvor går grensen og kan man virkelig få i oss nok vitaminer uten å ty til alt for mange kosttilskudd?

    Først og fremst vil jeg si at jeg beundrer de som velger vegansk og vegetariansk for sine politiske og spirituelle synspunkt. Selv gikk jeg fra å være kjøttspiser til vegetarianer nesten over natten for snart 4 år siden. Det hele begynte med en periode av skam etter en tid hvor jeg hadde gått til innkjøp av dyre pelsjakker og skinnvesker som "alle" de andre. Jeg skjemtes over meg selv og hvordan jeg som var så glad i dyr ikke hadde forstått hva jeg faktisk la pengene mine i. Jeg levde i en slags tåke der jeg aldri tenkte på hvordan klærne ble laget og industrialisert til over millioner av mennesker i verden. Jeg viste det jo, men jeg valgte å ikke høre. Til slutt åpnet øynene mine seg - heldigvis ganske kjapt. Jeg skjemtes. Jeg kunne aldri gå i disse dyre klærene igjen og jeg gjemte de langt bak i skapet. Jeg hadde dårlig samvittighet i en lang periode - og etter å ha lest meg opp på denne livsstilen og godene bak sluttet jeg å spise kjøtt og dyreprodukter. Det var nesten som jeg ville gjøre opp for meg for de dyrene jeg hadde bidratt til å bli slaktet for min dårlige mentalitet. Etterhvert ble unntaket av kjøtt grunnet dyrenes velferd noe større. Det begynte å handle om miljøet og klimaendringene. Noe som stikker langt inn i hjerteroten. 

    Hvorfor jeg som da er så engasjert i miljø og dyrevelferd men ikke går vegansk vil jeg gjerne fortelle deg om her. Jeg er trossalt utdannet kostholdsekspert/veileder med en bachelor i ernæring. Hadde jeg ikke hatt denne utdanningen hadde jeg nok ikke lett etter rett informasjon rundt denne livsstilen. Som jeg tidligere gjorde hadde jeg nok bare lett etter godene bak livsstilen. Lett etter hvordan man får i oss de rette vitaminene men ikke alt som ligger bak.

    Jeg startet med å si hvor mye jeg beundrer de som går "all in" med denne livsstilen - for det er virkelig en viktighet og en stor hjelp i den tiden vi lever i dag. Særlig med tanke på dyrevelferd og miljøet. Det gjør meg superglad å se at stadig flere veganske og vegetariske produkter kommer på markedet og at enda flere spiser mindre og mindre kjøtt. Vi påvirker hverandre enormt og jeg blir like glad hver gang noen sier at de spiser mer og mer plantebasert. Men en ting skremmer meg litt, det faktum at enkelte tror bastant at dette er en sunnere livsstil. I forhold til hva? Er alle veganere/vegetarianere sunnere? Du kan få mange goder med å velge mer plantabasert mat - men om du velger vegetarmat som hovedsaklig kommer fra kornprodukter og bearbeidede produkter fulle av soya og e-stoffer så kan man vel ikke kalle denne personen sunnere? Årsaken til at et vegetarisk kosthold har fått sunnhetsmerket er jo fordi man derav spiser mer grønt og unngår bearbeidede kjøttprodukter. Men om det grønne er gjemt bak e-stoffer og bearbeiding, hvor sunt er det da? Det er selvsagt ikke alle veganere, flertallet i gjengen spiser mat som er laget fra bunnen av. Det er også ofte de som har lest seg opp på hvordan man kan få i seg nok vitaminer, og de har hatt suksess med dette. 

    Hvor sunt er det å gå vegansk/vegetarisk?

    Når jeg valgte å bli vegetarianer for snart 4 år siden studerte jeg bachelorgraden min og var veldig obs på hva forskning og studiene mine påpekte da. Vi måtte redusere inntaket av bearbeidet kjøtt og dyrefett - at noen studier sa at vi ville leve lengre med et vegetarisk kosthold. I dag vet vi at rene, økologiske kjøttprodukter ikke er farlig for kroppen din og at inntaket av rene fettkilder bør økes. Dette betyr ikke at alle må spise kjøttprodukter - men for de fleste uten kunnskapen vil et kjøttfritt kosthold bety vitaminmangler. Særlig for de som hopper i en vegansk/vegetarisk livsstil uten kunnskapen bak. Det krever faktisk en del om du ønsker å ha en kropp som fungerer og samtidig spise vegansk!

    Flere studier viser nå at selv en som ikke går vegansk men vegetarisk kan ha risiko for å utvikle mangel på B12, kalsium, jern, sink, omega 3, vitamin A og D. 

    Dette er en av grunnene til at jeg ikke er veganer, ikke fordi jeg stoler blindt på alt jeg leser men fordi jeg har kunnskapen i tillegg til at jeg erfarte det selv i form av jern og vitamin D mangel. Jeg vet at noen veganere aldri har hatt vitaminmangel - men jeg vet også om de som har hatt det, snudd litt på kostholdet, levd med plagene det fører (ikke anbefalt) eller gått over til å spise mer animalsk. At jeg fikk jernmangel kommer av at ikke-hemjern fra planteriket ikke har samme biotilgjengelighet som hemjern fra kjøtt. Min kropp klarte ikke å ta opp nok ikke-hemjern. Kanskje din gjør det, kanskje ikke. En ting er sikkert, det vil uansett være vanskeligere å ta opp ikke-hemjern i forhold til hemjern. 

    Jeg har ikke lyst å inkludere rent kjøtt daglig men har økt inntaket av meieriprodukter og noe andre kjøttprodukter. 

    Jeg fraråder ingen å ikke velge å gå vegetarisk eller vegansk, som jeg har sagt beundrer jeg de som klarer det. Det jeg ønsker å få ut er kunnskapen om hvordan dette kan påvirke kroppen din vist du ikke har den rette innstillingen bak ernæring før du begynner. Jeg gleder meg over alle som lever denne livsstilen - men samtidig håper jeg noen av dem kan få litt bakkekontakt og få ut rett informasjon om hvordan du må sette sammen kostholdet i håp om at du ikke får næringsmangel. Det viktigste av alt er å snakke med legen din, en ernæringsekspert og ta prøver av næringsstoffene man kan få mangel av ofte nok til at det ikke kan gå for lang tid. Ikke bare gå til innkjøp av vitaminer - dette er i grunnen ofte verre. 

    Både kalsium, jern, sink, omega 3 og vitamin A kan man finne i planteriket. Samtidig finner man B12 og vitamin D tilsatt i plantebaserte melkeprodukter! Dessverre er det ikke er så enkelt og det er viktig med kunnskap før du endrer kostholdet aleine! 

    Kalsium. 
    Biotilgjengeligheten av kalsium i planter blir redusert ved inntak av oxolate og phytate som man finner i belgfrukter og kornblandinger som vegetarianere spiser mye av. Dette betyr at mat som inneholder oxolate og phytate reduserer kroppens opptak av kalsium. En studie som du kan lese her tilsier at du må innta 16 porsjoner spinat for å få samme opptak av kalsium i kroppen som 2,4 dl (8 once) melk. Dette tilsvarer 11-14 dl spinat daglig. Du må herav spise ganske mye mer og unngå å innta belgfrukter og korn sammen med kalsiumrike matvarer. 

    Jern. 
    Nivåene av ferritin i kroppen, den langsiktige lagringsformen av jern, er lavere hos vegetarianere enn hos altetende. Uttømming av ferritin lageret er det første steget til jernmangel og selvom vegetarianere ofte har samme inntak av jern som altetere så er det mer vanlig med jernmangel hos vegetarianere. Dette er igjen som kalsium, biotilgjengeligheten av jern i planteriket, ikke-hemjern, er lavere enn i animalske matvarer. I tillegg reduserer enkelte substanser opptaket av ikke-hemjern ytterligere (slik som kalsium). Fytinsyre (i nøtter, korn, frø og belgvekster) og garvesyre ( kaffe og te) er blant disse substansene. Selv hadde jeg lave ferritin nivåer og måtte gå på jerntilskudd i vinter. Her igjen er det ikke umulig, men du må være obs på å ikke innta de jernrike matvarene sammen med de overnevnte matvarene. På den gledelige siden kan jernopptaket øke ved inntak av C-vitaminrik mat. Med tanke på jerninntak hos vegetarianere er det her også en god ide og innta fermenterte matvarer som reduserer eller bryter ned fytinsyren. Hjemmelaget surdeigsbrød f.eks kan du spise med god samvittighet og viten om at du får rikelig med jern i deg. 

    Omega 3, EPA og DHA.
    Fra planteriket finner du rikelig med omega 6 som spiller en stor rolle i forhold til inntaket av omega 3. Dette er fordi du skal ha den rette ratioen av omega 3 og omega 6. Mye omega 6 gjør at du må innta mer omega 3. Omega 3 som vi finner i planteriket er i form av ALA som kan omdannes til de mer gunstige fettsyrene EPA og DHA - det er disse to som har gode effekter på kreft, astma, depresjon, kardiovaskulære sykdommer, ADHD og autoimmune sykdommer som revmatoid artritt, leddgikt. Dessverre skjer denne omdannelsen i mindre form enn vi en gang trodde. Om du ikke ønsker å innta omega 3 i form av EPA og DHA fra fiskeoljer eller fisk bør du være obs på å ha et høyt nok inntak av sink, jern og B6 (pyridoksiner) da dette hjelper å øke omdannelsen av ALA til DHA og EPA i kroppen. Selv tar jeg omega-3 kapsler daglig i form av EPA og DHA, noe som har hjulpet meg å få vekk uren hud og mer energi. Da jeg spiser mye grønt er jeg faktisk avhengig av omega-3 som nevnt over. 

    Vitamin A og D. 
    Dette er fettløselige vitaminer som har en stor viktighet i kroppen. Vitamin A er viktig for immunsystemet, fertilitet, synet og huden. Vitamin D regulerer kalsiumopptaket som vi så på ovenfor i tillegg til at den regulerer immunsystemet, reduserer inflammasjon og kan virke beskyttende mot enkelte former for kreft. Vitamin D får vi hovedsakelig fra solen og deretter fra animalske produkter. 
    Vitamin A i form av planter kommer fra betakaroten som kan omdannes til aktivt vitamin A (retinol) i kroppen - men dessverre er dette også i mye mindre grad. Du må også her spise enda mer enn ved inntak av animalske produkter. 

    Hva betyr dette? 

    Ja, du kan ha muligheten til å få i deg nok vitaminer og mineraler ved å spise mat som er riktig sammensatt og godt variert på en vegansk/vegetarisk diett. Men om du ønsker å fortsatt holde kroppen din i takt så må du virkelig jobbe for det og sette deg inn i det. Særlig vist tarmen din ikke tar opp alt du spiser, som min. Det hjelper ikke å søke opp "why becoming vegan" eller "why not becoming vegan" for her sloss de om hva som er rett og galt. Det som du må finne ut er hvordan du kan få i deg nok av det kroppen trenger til alle prosessene den skal gjennomføre for at du er frisk og rask. Dette kan være vanskelig og derfor anbefaler jeg alle som ikke har denne form for kunnskap å få tak i hjelp før de endrer livsstil - men det er selvsagt ikke for seint om du allerede er vegetarianer. 

    Jeg tror min overflytting fra å innta mer animalsk kom da jeg hørte på en podcast om graviditet og hvordan kroppen din i den tilstand kunne påvirke barnets gener og sykdommer i fremtiden ved mangel på mikronæringsstoffer. Jeg har ingen planer om å bli gravid enda men nå som jeg er 25 er det ikke utenkelig at det vil komme en liten knøtt i løpet av de neste 5 årene. Da er det viktig for meg at kroppen min er klar og komplett, særlig for barnets skyld og at den skal få et liv forhåpentligvis som en frisk liten fisk. 

    Overgangen til å spise litt mer animalsk har faktisk vært vanskeligere enn å gå mer og mer vegansk. Samvittigheten min og alle som pirker og glor på alt jeg putter i munnen gjør det hvertfall ikke lettere. En ting er sikkert, jeg er fortsatt bevist på mine matvalg og man kan fortsatt være miljøbevist når man spiser meieri produkter. Fokuset må være på økologiske rene produkter, sette pris på maten du spiser og tenke lokalmat. 

    Husk at alle som ikke spiser variert og sunt også kan få næringsstoffmangler og ikke bare veganere/vegetarianere.. ;-) 

    Ønsker alle en fin dag videre - UVI´en min snek seg sakte men sikkert tilbake så jeg har brukt dagen på å drikke masse vann, holde meg varm og gjøre ferdig dette innlegget jeg har holdt på med i en god tid. Jeg har hørt at de med kronisk UVI har hatt god effekt med fotsoneterapi så jeg har søkt opp noen klinikker i bergen og spurt om de evt har kunnskap bak UVI og denne terapiformen. DET skal jeg hvertfall prøve da - for dette er jeg så lei av.. 

    henriettethorkildsen
  • Publisert: 23.08.2017, 20:25
  • Kategori: Ernæringsprat
  • 4 comments
  • 4 comments

    Victoria Larsen

    23.08.2017 kl.21:14

    Kjempe flott innlegg! Pen du er :-)

    Henriette Thorkildsen

    23.08.2017 kl.22:37

    Victoria Larsen: Takk fine deg :-D

    livingdoll

    23.08.2017 kl.21:41

    Bra innlegg. Du skriver godt, og har mye fornuftig å komme med, som bærer preg av research og at du har satt deg inn i det du skriver om. Likevel er det en del ting jeg rynker litt på nesen av;

    Du skriver om jernmangel. Det har jeg selv hatt. Løsningen? Jeg begynte å spise en pose med nøtter hver dag. Nærmere bestemt cashew, som har et innhold på 6,7 mg pr 100g. Det funket for meg, hvorfor skulle det da ikke fungere for deg - eller andre? Da du fant ut at du hadde jernmangel, forsøkte du å få opp jernnivået ditt på en vegansk måte, eller satte du deg bare ned og konkluderte "jeg har jernmangel, ergo må jeg spise animalsk"?

    Du skriver også at den meste av den veganske maten er fulle av e-stoffer og soya, noe som heller ikke stemmer. Soya er ofte et "i overgangsfasen"-produkt, fordi det ofte brukes i kjøttetterligninger, som vegansk burger, vegansk pølse etc, som i hovedsak eksisterer for å gjøre overgangen fra kjøtteter til planteeter enklere ved å etterligne kjøttets utseende og smak. Her kommer også disse e-stoffene inn. Det finnes MYE vegansk mat som ikke inneholder dette. Vi kan jo heller si det slik at; hvor mye av den vanlige maten (ikke veggis) er det som er fritt for e-stoffer og annet tull?

    Mange veganere lager maten sin fra bunnen av, men det er klart; det er et valg. Ikke alle er veggiser fordi det er sunnere. Det er fullt mulig å være en sunn veganer, på samme måte som det er fullt mulig å være en usunn veganer.

    Henriette Thorkildsen

    23.08.2017 kl.22:26

    livingdoll:
    Takk for supert innspill - dette liker jeg :-D

    1. For det første så er ikke min kropp som din, hadde alle tarmer oppført seg likt så ville vel egentlig ikke ernæring være så komplisert? Det er det mest kompliserte organet vi har. At min tarm ikke vil ta opp like mye jern som din er faktisk bare fordi de ikke er like. Når jeg fikk jernmangel satt jeg meg ned å tenkte hvordan kan jeg kombinere måltidene mine slik at de tar opp jernet bedre?

    2. Mye soyaprodukter er jeg faktisk ikke fan av i det hele tatt da det kommer frem at den klusser med hormonene våre, les gjerne denne artikkelen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1240881/pdf/ehp0110-a00294.pdf . Heldigvis kommer det mer og mer grønnsaksbaserte retter uten mye bearbeiding. Selv er jeg med i forumer for vegetarianere og veganere og ser at mange av innleggene består av ferdigmat på butikken som man skal fortelle om så jeg syns faktisk det er viktig å poengtere dette, heldigvis mange som lager mat fra bunnen, men som kostholdsveileder føler jeg en plikt for å fortelle at disse produktene ikke er "sunnere" - dette gjelder samtlige bearbeidede ferdigprodukter, noe jeg har snakket om i tidligere innlegg.

    3. Dette er et innlegg for de som kanskje ikke lever like sunt på et vegetarisk kosthold som deg, som kanskje trenger å forstå viktigheten av å lese seg opp og gjennomføre en sunn livsstil om det er det de er ute etter.

    4. Dessverre er det ikke mulig for alle å leve som veganer, at du tror det viser egentlig litt mangel på kunnskap. Ja, mange kan. Men som sagt så fungerer ikke alle tarmer likt, det hadde jo vært supert! Da hadde jeg virkelig ikke hatt noe å stusse på hvertfall ;-)

    Skriv en ny kommentar