hits

henriettethorkildsen


Hvorfor jeg ikke velger vegansk


4 comments
  • Publisert: 23.08.2017, 20:25
  • Kategori: Ernringsprat
  • Som du kanskje har lest p bloggen s har jeg lenge vrt i et stort skille mellom enten bli mer vegansk - eller innta mer dyreprodukter. Mine politiske og miljbeviste stpunkt samt min gode samvittighet for dyr str i skillet p lik linje som min ernringsfaglige bakgrunn. Jeg har prvd finne huller - lest meg opp p hvorfor man burde velge vegansk og hvorfor ikke. Hvor gr grensen og kan man virkelig f i oss nok vitaminer uten ty til alt for mange kosttilskudd?

    Frst og fremst vil jeg si at jeg beundrer de som velger vegansk og vegetariansk for sine politiske og spirituelle synspunkt. Selv gikk jeg fra vre kjttspiser til vegetarianer nesten over natten for snart 4 r siden. Det hele begynte med en periode av skam etter en tid hvor jeg hadde gtt til innkjp av dyre pelsjakker og skinnvesker som "alle" de andre. Jeg skjemtes over meg selv og hvordan jeg som var s glad i dyr ikke hadde forsttt hva jeg faktisk la pengene mine i. Jeg levde i en slags tke der jeg aldri tenkte p hvordan klrne ble laget og industrialisert til over millioner av mennesker i verden. Jeg viste det jo, men jeg valgte ikke hre. Til slutt pnet ynene mine seg - heldigvis ganske kjapt. Jeg skjemtes. Jeg kunne aldri g i disse dyre klrene igjen og jeg gjemte de langt bak i skapet. Jeg hadde drlig samvittighet i en lang periode - og etter ha lest meg opp p denne livsstilen og godene bak sluttet jeg spise kjtt og dyreprodukter. Det var nesten som jeg ville gjre opp for meg for de dyrene jeg hadde bidratt til bli slaktet for min drlige mentalitet. Etterhvert ble unntaket av kjtt grunnet dyrenes velferd noe strre. Det begynte handle om miljet og klimaendringene. Noe som stikker langt inn i hjerteroten. 

    Hvorfor jeg som da er s engasjert i milj og dyrevelferd men ikke gr vegansk vil jeg gjerne fortelle deg om her. Jeg er trossalt utdannet kostholdsekspert/veileder med en bachelor i ernring. Hadde jeg ikke hatt denne utdanningen hadde jeg nok ikke lett etter rett informasjon rundt denne livsstilen. Som jeg tidligere gjorde hadde jeg nok bare lett etter godene bak livsstilen. Lett etter hvordan man fr i oss de rette vitaminene men ikke alt som ligger bak.

    Jeg startet med si hvor mye jeg beundrer de som gr "all in" med denne livsstilen - for det er virkelig en viktighet og en stor hjelp i den tiden vi lever i dag. Srlig med tanke p dyrevelferd og miljet. Det gjr meg superglad se at stadig flere veganske og vegetariske produkter kommer p markedet og at enda flere spiser mindre og mindre kjtt. Vi pvirker hverandre enormt og jeg blir like glad hver gang noen sier at de spiser mer og mer plantebasert. Men en ting skremmer meg litt, det faktum at enkelte tror bastant at dette er en sunnere livsstil. I forhold til hva? Er alle veganere/vegetarianere sunnere? Du kan f mange goder med  velge mer plantabasert mat - men om du velger vegetarmat som hovedsaklig kommer fra kornprodukter og bearbeidede produkter fulle av soya og e-stoffer s kan man vel ikke kalle denne personen sunnere? rsaken til at et vegetarisk kosthold har ftt sunnhetsmerket er jo fordi man derav spiser mer grnt og unngr bearbeidede kjttprodukter. Men om det grnne er gjemt bak e-stoffer og bearbeiding, hvor sunt er det da? Det er selvsagt ikke alle veganere, flertallet i gjengen spiser mat som er laget fra bunnen av. Det er ogs ofte de som har lest seg opp p hvordan man kan f i seg nok vitaminer, og de har hatt suksess med dette. 

    Hvor sunt er det g vegansk/vegetarisk?

    Nr jeg valgte bli vegetarianer for snart 4 r siden studerte jeg bachelorgraden min og var veldig obs p hva forskning og studiene mine ppekte da. Vi mtte redusere inntaket av bearbeidet kjtt og dyrefett - at noen studier sa at vi ville leve lengre med et vegetarisk kosthold. I dag vet vi at rene, kologiske kjttprodukter ikke er farlig for kroppen din og at inntaket av rene fettkilder br kes. Dette betyr ikke at alle m spise kjttprodukter - men for de fleste uten kunnskapen vil et kjttfritt kosthold bety vitaminmangler. Srlig for de som hopper i en vegansk/vegetarisk livsstil uten kunnskapen bak. Det krever faktisk en del om du nsker ha en kropp som fungerer og samtidig spise vegansk!

    Flere studier viser n at selv en som ikke gr vegansk men vegetarisk kan ha risiko for utvikle mangel p B12, kalsium, jern, sink, omega 3, vitamin A og D. 

    Dette er en av grunnene til at jeg ikke er veganer, ikke fordi jeg stoler blindt p alt jeg leser men fordi jeg har kunnskapen i tillegg til at jeg erfarte det selv i form av jern og vitamin D mangel. Jeg vet at noen veganere aldri har hatt vitaminmangel - men jeg vet ogs om de som har hatt det, snudd litt p kostholdet, levd med plagene det frer (ikke anbefalt) eller gtt over til spise mer animalsk. At jeg fikk jernmangel kommer av at ikke-hemjern fra planteriket ikke har samme biotilgjengelighet som hemjern fra kjtt. Min kropp klarte ikke ta opp nok ikke-hemjern. Kanskje din gjr det, kanskje ikke. En ting er sikkert, det vil uansett vre vanskeligere ta opp ikke-hemjern i forhold til hemjern. 

    Jeg har ikke lyst inkludere rent kjtt daglig men har kt inntaket av meieriprodukter og noe andre kjttprodukter. 

    Jeg frarder ingen ikke velge g vegetarisk eller vegansk, som jeg har sagt beundrer jeg de som klarer det. Det jeg nsker  f ut er kunnskapen om hvordan dette kan pvirke kroppen din vist du ikke har den rette innstillingen bak ernring fr du begynner. Jeg gleder meg over alle som lever denne livsstilen - men samtidig hper jeg noen av dem kan f litt bakkekontakt og f ut rett informasjon om hvordan du m sette sammen kostholdet i hp om at du ikke fr nringsmangel. Det viktigste av alt er snakke med legen din, en ernringsekspert og ta prver av nringsstoffene man kan f mangel av ofte nok til at det ikke kan g for lang tid. Ikke bare g til innkjp av vitaminer - dette er i grunnen ofte verre. 

    Bde kalsium, jern, sink, omega 3 og vitamin A kan man finne i planteriket. Samtidig finner man B12 og vitamin D tilsatt i plantebaserte melkeprodukter! Dessverre er det ikke er s enkelt og det er viktig med kunnskap fr du endrer kostholdet aleine! 

    Kalsium. 
    Biotilgjengeligheten av kalsium i planter blir redusert ved inntak av oxolate og phytate som man finner i belgfrukter og kornblandinger som vegetarianere spiser mye av. Dette betyr at mat som inneholder oxolate og phytate reduserer kroppens opptak av kalsium. En studie som du kan lese her tilsier at du m innta 16 porsjoner spinat for f samme opptak av kalsium i kroppen som 2,4 dl (8 once) melk. Dette tilsvarer 11-14 dl spinat daglig. Du m herav spise ganske mye mer og unng innta belgfrukter og korn sammen med kalsiumrike matvarer. 

    Jern. 
    Nivene av ferritin i kroppen, den langsiktige lagringsformen av jern, er lavere hos vegetarianere enn hos altetende. Uttmming av ferritin lageret er det frste steget til jernmangel og selvom vegetarianere ofte har samme inntak av jern som altetere s er det mer vanlig med jernmangel hos vegetarianere. Dette er igjen som kalsium, biotilgjengeligheten av jern i planteriket, ikke-hemjern, er lavere enn i animalske matvarer. I tillegg reduserer enkelte substanser opptaket av ikke-hemjern ytterligere (slik som kalsium). Fytinsyre (i ntter, korn, fr og belgvekster) og garvesyre ( kaffe og te) er blant disse substansene. Selv hadde jeg lave ferritin niver og mtte g p jerntilskudd i vinter. Her igjen er det ikke umulig, men du m vre obs p ikke innta de jernrike matvarene sammen med de overnevnte matvarene. P den gledelige siden kan jernopptaket ke ved inntak av C-vitaminrik mat. Med tanke p jerninntak hos vegetarianere er det her ogs en god ide og innta fermenterte matvarer som reduserer eller bryter ned fytinsyren. Hjemmelaget surdeigsbrd f.eks kan du spise med god samvittighet og viten om at du fr rikelig med jern i deg. 

    Omega 3, EPA og DHA.
    Fra planteriket finner du rikelig med omega 6 som spiller en stor rolle i forhold til inntaket av omega 3. Dette er fordi du skal ha den rette ratioen av omega 3 og omega 6. Mye omega 6 gjr at du m innta mer omega 3. Omega 3 som vi finner i planteriket er i form av ALA som kan omdannes til de mer gunstige fettsyrene EPA og DHA - det er disse to som har gode effekter p kreft, astma, depresjon, kardiovaskulre sykdommer, ADHD og autoimmune sykdommer som revmatoid artritt, leddgikt. Dessverre skjer denne omdannelsen i mindre form enn vi en gang trodde. Om du ikke nsker innta omega 3 i form av EPA og DHA fra fiskeoljer eller fisk br du vre obs p ha et hyt nok inntak av sink, jern og B6 (pyridoksiner) da dette hjelper ke omdannelsen av ALA til DHA og EPA i kroppen. Selv tar jeg omega-3 kapsler daglig i form av EPA og DHA, noe som har hjulpet meg f vekk uren hud og mer energi. Da jeg spiser mye grnt er jeg faktisk avhengig av omega-3 som nevnt over. 

    Vitamin A og D. 
    Dette er fettlselige vitaminer som har en stor viktighet i kroppen. Vitamin A er viktig for immunsystemet, fertilitet, synet og huden. Vitamin D regulerer kalsiumopptaket som vi s p ovenfor i tillegg til at den regulerer immunsystemet, reduserer inflammasjon og kan virke beskyttende mot enkelte former for kreft. Vitamin D fr vi hovedsakelig fra solen og deretter fra animalske produkter. 
    Vitamin A i form av planter kommer fra betakaroten som kan omdannes til aktivt vitamin A (retinol) i kroppen - men dessverre er dette ogs i mye mindre grad. Du m ogs her spise enda mer enn ved inntak av animalske produkter. 

    Hva betyr dette? 

    Ja, du kan ha muligheten til f i deg nok vitaminer og mineraler ved spise mat som er riktig sammensatt og godt variert p en vegansk/vegetarisk diett. Men om du nsker fortsatt holde kroppen din i takt s m du virkelig jobbe for det og sette deg inn i det. Srlig vist tarmen din ikke tar opp alt du spiser, som min. Det hjelper ikke ske opp "why becoming vegan" eller "why not becoming vegan" for her sloss de om hva som er rett og galt. Det som du m finne ut er hvordan du kan f i deg nok av det kroppen trenger til alle prosessene den skal gjennomfre for at du er frisk og rask. Dette kan vre vanskelig og derfor anbefaler jeg alle som ikke har denne form for kunnskap f tak i hjelp fr de endrer livsstil - men det er selvsagt ikke for seint om du allerede er vegetarianer. 

    Jeg tror min overflytting fra innta mer animalsk kom da jeg hrte p en podcast om graviditet og hvordan kroppen din i den tilstand kunne pvirke barnets gener og sykdommer i fremtiden ved mangel p mikronringsstoffer. Jeg har ingen planer om bli gravid enda men n som jeg er 25 er det ikke utenkelig at det vil komme en liten kntt i lpet av de neste 5 rene. Da er det viktig for meg at kroppen min er klar og komplett, srlig for barnets skyld og at den skal f et liv forhpentligvis som en frisk liten fisk. 

    Overgangen til  spise litt mer animalsk har faktisk vrt vanskeligere enn g mer og mer vegansk. Samvittigheten min og alle som pirker og glor p alt jeg putter i munnen gjr det hvertfall ikke lettere. En ting er sikkert, jeg er fortsatt bevist p mine matvalg og man kan fortsatt vre miljbevist nr man spiser meieri produkter. Fokuset m vre p kologiske rene produkter, sette pris p maten du spiser og tenke lokalmat. 

    Husk at alle som ikke spiser variert og sunt ogs kan f nringsstoffmangler og ikke bare veganere/vegetarianere.. ;-) 

    nsker alle en fin dag videre - UVIen min snek seg sakte men sikkert tilbake s jeg har brukt dagen p drikke masse vann, holde meg varm og gjre ferdig dette innlegget jeg har holdt p med i en god tid. Jeg har hrt at de med kronisk UVI har hatt god effekt med fotsoneterapi s jeg har skt opp noen klinikker i bergen og spurt om de evt har kunnskap bak UVI og denne terapiformen. DET skal jeg hvertfall prve da - for dette er jeg s lei av.. 

    henriettethorkildsen
  • Publisert: 23.08.2017, 20:25
  • Kategori: Ernringsprat
  • 4 comments
  • 4 comments

    Victoria Larsen

    23.08.2017 kl.21:14

    Kjempe flott innlegg! Pen du er :-)

    Henriette Thorkildsen

    23.08.2017 kl.22:37

    Victoria Larsen: Takk fine deg :-D

    livingdoll

    23.08.2017 kl.21:41

    Bra innlegg. Du skriver godt, og har mye fornuftig komme med, som brer preg av research og at du har satt deg inn i det du skriver om. Likevel er det en del ting jeg rynker litt p nesen av;

    Du skriver om jernmangel. Det har jeg selv hatt. Lsningen? Jeg begynte spise en pose med ntter hver dag. Nrmere bestemt cashew, som har et innhold p 6,7 mg pr 100g. Det funket for meg, hvorfor skulle det da ikke fungere for deg - eller andre? Da du fant ut at du hadde jernmangel, forskte du f opp jernnivet ditt p en vegansk mte, eller satte du deg bare ned og konkluderte "jeg har jernmangel, ergo m jeg spise animalsk"?

    Du skriver ogs at den meste av den veganske maten er fulle av e-stoffer og soya, noe som heller ikke stemmer. Soya er ofte et "i overgangsfasen"-produkt, fordi det ofte brukes i kjttetterligninger, som vegansk burger, vegansk plse etc, som i hovedsak eksisterer for gjre overgangen fra kjtteter til planteeter enklere ved etterligne kjttets utseende og smak. Her kommer ogs disse e-stoffene inn. Det finnes MYE vegansk mat som ikke inneholder dette. Vi kan jo heller si det slik at; hvor mye av den vanlige maten (ikke veggis) er det som er fritt for e-stoffer og annet tull?

    Mange veganere lager maten sin fra bunnen av, men det er klart; det er et valg. Ikke alle er veggiser fordi det er sunnere. Det er fullt mulig vre en sunn veganer, p samme mte som det er fullt mulig vre en usunn veganer.

    Henriette Thorkildsen

    23.08.2017 kl.22:26

    livingdoll:
    Takk for supert innspill - dette liker jeg :-D

    1. For det frste s er ikke min kropp som din, hadde alle tarmer oppfrt seg likt s ville vel egentlig ikke ernring vre s komplisert? Det er det mest kompliserte organet vi har. At min tarm ikke vil ta opp like mye jern som din er faktisk bare fordi de ikke er like. Nr jeg fikk jernmangel satt jeg meg ned tenkte hvordan kan jeg kombinere mltidene mine slik at de tar opp jernet bedre?

    2. Mye soyaprodukter er jeg faktisk ikke fan av i det hele tatt da det kommer frem at den klusser med hormonene vre, les gjerne denne artikkelen https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1240881/pdf/ehp0110-a00294.pdf . Heldigvis kommer det mer og mer grnnsaksbaserte retter uten mye bearbeiding. Selv er jeg med i forumer for vegetarianere og veganere og ser at mange av innleggene bestr av ferdigmat p butikken som man skal fortelle om s jeg syns faktisk det er viktig poengtere dette, heldigvis mange som lager mat fra bunnen, men som kostholdsveileder fler jeg en plikt for fortelle at disse produktene ikke er "sunnere" - dette gjelder samtlige bearbeidede ferdigprodukter, noe jeg har snakket om i tidligere innlegg.

    3. Dette er et innlegg for de som kanskje ikke lever like sunt p et vegetarisk kosthold som deg, som kanskje trenger forst viktigheten av lese seg opp og gjennomfre en sunn livsstil om det er det de er ute etter.

    4. Dessverre er det ikke mulig for alle leve som veganer, at du tror det viser egentlig litt mangel p kunnskap. Ja, mange kan. Men som sagt s fungerer ikke alle tarmer likt, det hadde jo vrt supert! Da hadde jeg virkelig ikke hatt noe stusse p hvertfall ;-)

    Skriv en ny kommentar