hits

Hjemmelaget surkål til frokost

  • 17.08.2017, 15:12

Surkålen jeg begynte på, som du kan lese i innlegget her, er endelig ferdig! Jeg har lenge bekymret meg for bakteriefloraen min da jeg verken har spist mye fermentert mat eller laget noe selv. Men nå har jeg endelig fått fart på sakene og jeg har nå begynt å innta mitt første fermenteringsprosjekt - fermentert surkål. Oppskriften er fra fermenteringsdronningen, Gry Hammer, som du kan finne her

Probiotisk mat er mat som inneholder og tilfører gode bakterier til tarmen. Den beste måten å bygge opp eller gjenoppbygge en god tarmflora er å spise probiotisk mat som fermentert mat! Det er så bra for helsen din og jeg gleder meg over at jeg endelig har hoppet på den gamle vanen som nå igjen er blitt populær! 

Etter at jeg i vinter fikk påvist lave jernlagre og vitamin D lagre har dette lagt å skurret på hjernen min. Særlig da jeg ikke har lyst å innta animalsk - men samtidig vet at kroppen min trenger det mer enn jeg tidligere skjønte. Understreker kroppen min da vi alle er forskjellige og tåler forskjellige livsstiler og kosthold. Da jeg ble påvist jernmangel, selv etter at jeg har hatt fokus på dette næringsstoffet så falt jeg litt i bakken. Vist ikke kroppen min klarer å ta opp ikke-hemjern nok - hvordan kan jeg da fortsette å spise kun plantebasert? Skal kroppen min gå på bekostning av at jeg ønsker å leve så grønt og dyrevennlig som mulig?

Gjennom fermentering øker næringsstoffenes biotilgjengelighet og kan dermed øke blant annet jernopptaket og andre vitaminer som har lav biotilgjengelighet i planteriket. Om dette er godt nok vet jeg ikke enda men jeg kan uansett anbefale alle og særlig veganere og vegetarianere å spise mat som er fermentert! Surdeigsbrød - skikkelig hjemmelaget surdeigsbrød er noe som hvertfall kan være redningen for jernmangel hos vegetarianere og jeg vil snart prøve meg på dette og kanskje før surdeigsbrød prøve ut hjemmelaget kombucha. Så om noen leser dette og har en kombucha baby som jeg kan få så blir jeg superglad! For de som ikke vet hva dette er så er det en av ingrediensene til å lage kombucha drikken. 

Helt til slutt må jeg jo kanskje fortelle at smaken på denne surkålen var MYE bedre enn forventet. Sammen med knekkebrødet var det enda bedre og da vet jeg at dette er en ingrediens jeg kan bruke i matlaging sammen med å knaske på det innimellom. Surkålen har en syrlig og frisk smak og jeg er i ekstase over at jeg kan knaske på dette med så god samvittighet! YEY! :-D

Ønsker alle en strålende fin torsdag videre - nå skal jeg løpe på jobb!

hverdagslivetivollen

17.08.2017 kl. 16:27
så godt ut :) ha en fin ettermiddag og kveld :)

Andrea Isaksen

18.08.2017 kl. 10:09
Hei, så utrolig fin blogg du har! Jeg lurte på om du kunne hjelpe meg litt?

Jeg lurer på hvordan du får til å lage bloggen "bred", altså bildene større(om du skjønte hva jeg mente? Haha, driver som sagt å fikser bloggen å skjønner nada.

Henriette Thorkildsen

23.08.2017 kl. 16:29
Andrea Isaksen: Heisann! Jeg har kjøpt bloggdesignet på www.kvdesign.no, billig og enkelt å sette opp så slipper du alle timene med oppsettet selv. Been there, done that!;-P
Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no