hits

Fermentert surkål

  • 10.08.2017, 23:49

Jeg har hatt noen hektiske dager denne uken - og noe vi har gledet oss veldig lenge til ble dessverre et stort mareritt.. Men en veldig fin opptur denne uken og som jeg syns er skikkelig spennende og gøy er at jeg på tirsdag kveld (alt for seint) endelig tok tak i litt hodekål, gulrøtter, ingefær og salt og fikk satt i gang en liten gjæringsprosess i en glasskrukke som snart er klar for å glede tarmen min med en dose gode bakterier. Med andre ord holder jeg på med min første fermentering og har fulgt oppskriften til dronningen av fermentering, Gry Hammer, som du kan lese bloggen til her. Oppskriften hennes på fermentert surkål finner du her

Om jeg får denne surkålen til så kan jeg love deg at du også får det til. Dette er jeg helt nybegynner på! 

Fermentering er kort sagt gjæring. Det er ikke en ny metode å lage mat på men en veldig gammel metode som ble brukt til å forlenge holdbarheten på maten. Men så kom konserveringsmidler og oppbevaringsmetoder som gjorde at fermentering av mat ikke lengre var nødvendig. Men den nåværende metoden har langt ifra den samme gunstige effekten på tarmene - fermentering har nemlig en rekke gode effekter på kroppen din og det er derfor jeg nå endelig har kommet i gang med utprøvingen. 

Hva er egentlig fermentering? Fermentering er en gjæringsprosess der de organiske stoffene i maten blir brutt ned. Denne prosessen gjør at holdbarheten av frukt og grønt forlenges på en naturlig måte og ikke ved hjelp av konserveringsmidler og oppbevaringstyper. I tillegg til at holdbarheten forlenges opprettholdes også både næringsinnholdet og smaken. Viste du at næringsinnholdet i maten varierer i forhold til hvor moden/umoden maten er? Fermentering beholder næringsinnholdet på sitt beste! 

Fermentering har flere gode egenskaper for deg og din helse:
- Maten og råvarene er lettere å fordøye, blandt annet har den evnen til å øke opptaket av jern fra maten
- Kan hjelpe blodsukkeret og holde seg stabilt
- Vitamin og enzymnivået i matvarene økes betraktelig
- Melkesyrebakteriene i maten etter fermentering gir tarmen din en boozt av gode bakterier som ikke befinner seg i et typisk vestlig kosthold. I dag bruker vi så utrolig mye av f.eks antiobiotika som dreper både dårlige og gode bakterier og det er derav kanskje nå ekstra viktig å ha fokus på å innta fermenterte matvarer. 
- Fermentert surkål viser å ha antibiotiske egenskaper

Det finnes mye mat i butikkene som er fermenterte, blant annet surkål, yoghurt, syltet agurk, kaffe, sjokolade, øl, soyasaus etc. Men denne typen fermentering er ikke sammenlignbart til den gamle metoden.

Vi har en overvekst av sykdommer i vår nåværende livsstil. Kreft, overvekt, mental helse, autoimmune sykdomer,. You name it! Det er en årsak til disse sykdommene - og type livsstil som vi lever i i dag er en stor årsak til breddegraden av disse sykdommene. Nyere forskning viser også noe vi ikke har sett mye på før - hvilke effekt de sunne bakteriene i tarmen har på helsen vår. Den har en mye større påvirkning enn vi tidligere har antatt! Bakterier er viktig og en gunstig andel bakterier i tarmen kan påvirke helsen vår positivt. Hvor får man tak i disse sunne bakteriene? I den gamle metoden av fermentering!

Gry Hammer viser til følgende resultater fra studier om fermentert mat:
- Det øker kroppens evne til å ta opp jern fra maten
- Holder blodsukkeret stabilt
- Reduserer kreftrisiko i tarmene da både funksjon og tarmfloraen forbedres.
- Reduserer allergier og bedrer immunforsvaret

Jeg vil gi alle punktene over i gave til kroppen min som jobber på spreng for at jeg skal ha det godt - og ikke minst hjelpe alle arbeiderene i kroppen til deres hovedoppgave; Å overleve!

Og så måtte jeg til slutt vise den nydeligste jumpsuiten jeg fikk på salg i går! Jatakk, jeg skal bruke deg i hele vinter bare for å kompensere for sommeren som aldri kom til Bergen i år. 

OBS! Fermentering av surkål er ikke hokus pokus. Du trenger bare en glassbeholder eller plastikkboks og oppskriften til Gry Hammer som du finner her

#kosthold #helse #diett #livsstil #ernæring #mat #fermentering

spisogspar

11.08.2017 kl. 18:46
Flott tips dette :)) Kjempefin jumpsuit <3
Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no