hits

6 tips til en sunnere hverdag

  • 06.08.2017, 21:58

Først må jeg bare si at dagen i dag har vært veldig morsom med litt ekstra oppmerksomhet i hverdagen. Jeg hadde et lite intervju med side2 om det nye produktet til McDonald's, "søtpotetfries". Hovedspørsmålet gikk ut på om det egentlig var sunnere enn deres vanlige fries. Artikkelen og svaret kan du lese her. Supergøy! 

Når det kommer til grønnsaker så vet jeg at det kan være et sårt tema for mange. Kanskje du ikke liker konsistensen og den duse smaken. Om du er en av dem som har vanskelig for å få i deg nok av forskjellige grunner kan jeg friste deg med noen tips som har hjulpet meg på veien til en grønnere hverdag. Det trenger ikke være umulig å bli glad i grønnsaker og frukt - du må bare gjøre smaksløkene dine bedre vant så kommer du til å nyte grønt med et varmt hjerte og et stort smil :-D

1. Skaff deg trumf kort! Vist du er opptatt av å spare penger kan handling av grønnsaker bli omveien til et grønnere liv. Du kan nemlig få opptil 15% ved handling av frukt og grønt som Kiwi pluss medlem på alle kiwi butikker. Dette blir det fort penger av om handlekurven din er proppet av grønnsaker. I tillegg er jo kjøleskapet ditt fult av farger og du blir kanskje mer motivert til å lage nye og sunnere retter? Trumf medlemskap er helt gratis - det eneste du gjør er å melde deg inn her og hver gang du trekker kortet ditt i butikkene det gjelder legges penger inn på trumf kontoen din. Disse kan du ta ut når som helst. Det har aldri vært gøyere å handle grønnsaker!

2. Begynn i det små! Du trenger ikke bytte ut alle måltidene dine med salater, varme wokretter og smoothier. Begynn kanskje med å bytte ut et måltid eller to med en plantebasert rett eller å kombinere det med økologisk rent kjøtt mens du prøver å unngå stor bruk av kornprodukter som brød, ris og pasta. Man skal ikke være redd for karbohydrater fra frukt og grønt - men vær litt mer skeptisk til inntaket av kornprodukter til hvert eneste måltid. 

3. Eksperimenter med krydder og hjemmelagde dressinger! Søk deg opp på oppskrifter med mye smak og bruk av krydder. Husk at det finnes tusenvis av forskjellige smaker fra plateriket - mens de forskjellige smakene fra kjøtt, brød og andre kornprodukter er minimale. Selvom du ikke trenger å gå 100% vegansk og plantebasert så kan jeg på det varmeste anbefale å prøve ut veganske retter - disse kan faktisk være noe av det beste du har smakt og være en god hjelp til å spise sunnere men samtidig være god og mett på mat som faktisk smaker fantastisk godt! 

4. Bytt ut et "kosemåltid" med et grønt måltid! Er det noe jeg elsker så er det å lage dessert og kose meg med noe søtt. Dette kan du faktisk fint gjøre med god samvittighet. Smoothie med sjokoladesmak, hjemmelaget mousse, fruktsalater, hjemmelaget sjokolade eller müslibarer.. Mangfoldet er stort! Om du får en stor craving på noe - søk deg opp og prøv å finn en måte å få i deg akkurat dette uten at det trenger å være så usunt. Om du ikke finner en sunnere variant - bytt ut enkelte matvarer. Hvorfor bruke sukker vist du kan bruke stevia eller litt honning? Hvorfor bruke mel vist du kan bruke banan? Det er så utrolig mange sunnere varianter - det er bare kreativiteten som kan stoppe deg!

5. Spis sammen med andre og få de andre med på leken. Snakker du og vennene dine ofte om å bli sunnere? Gjør noe med det - ikke bare la det bli snakk. Avtal å møtes for å lage noe nytt. Frist hverandre og lek dere på veien over fine samtaler ved kjøkkenbenken. Alt er gøyere om vi er flere om det. Kanskje du kan få med deg kjæresten din også? Lag en ekstra god grønnsaksrett til lørdagsmiddagen og disk gjerne opp en sunnere dessert til kveldskosen. Husk at jo mer tilfreds magen er - jo mindre har du lyst på søtsaker og unødvendig snack. 

6. Gjør restaurant besøket sunnere! Jeg vet at det kanskje frister mer med en "saftig burger" eller friterte retter når man først skal bruke litt penger på å spise ute. Særlig når magen skriker etter mat. Hvorfor ikke prøve ut en smakfull suppe, en spennende vegansk rett eller skalldyrsalat når man først skal spise ute? Jeg har i lang tid vært flink til å velge det som ofte ser kjipest ut for de andre skrikende magene rundt bordet. Men det er oftest min rett som også får blikkene på seg, noe nytt og veldig spennende. Våg å prøve noe nytt for hvert restaurant besøk - lover deg du kommer til å elske det! Spør gjerne kelneren om du er usikker - de gir ofte gode tips til hva som smaker best av salatene og suppene på menyen. 

Ønsker alle en strålende søndagskveld videre og lykke til med den nye uken som kommer! Husk at vist du ikke får en fin start på uken så er det aldri for sent å begynne på nytt midt i uken. Blanke ark kan vi starte med når som helst!

#kosthold #mat #helse #hverdag #diett #livsstil

 

hverdagslivetivollen

06.08.2017 kl. 22:20
fine nyttige tips :)

Henriette Thorkildsen

07.08.2017 kl. 23:05
hverdagslivetivollen: Så bra! :-D

Victoria Larsen

06.08.2017 kl. 22:25
Åh, kjempe flott innlegg!! Dette var utrolig moro å lese :-)

Henriette Thorkildsen

07.08.2017 kl. 23:05
Victoria Larsen: Takk snille deg, så kjekt å høre!:-D

superdaddy92

06.08.2017 kl. 22:46
så godt ut:)

Henriette Thorkildsen

07.08.2017 kl. 23:05
superdaddy92: Så bra :-D

Tine Bjerke

06.08.2017 kl. 22:51
Takk for gode tips :-)

Henriette Thorkildsen

07.08.2017 kl. 23:06
Tine Bjerke: Håper de kan tas nytte av :-D
Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no