hits

henriettethorkildsen


6 tips til en sunnere hverdag


8 comments
  • Publisert: 06.08.2017, 21:58
  • Kategori: Ernringsprat
  • Frst m jeg bare si at dagen i dag har vrt veldig morsom med litt ekstra oppmerksomhet i hverdagen. Jeg hadde et lite intervju med side2 om det nye produktet til McDonald's, "stpotetfries". Hovedsprsmlet gikk ut p om det egentlig var sunnere enn deres vanlige fries. Artikkelen og svaret kan du lese her. Supergy! 

    Nr det kommer til grnnsaker s vet jeg at det kan vre et srt tema for mange. Kanskje du ikke liker konsistensen og den duse smaken. Om du er en av dem som har vanskelig for f i deg nok av forskjellige grunner kan jeg friste deg med noen tips som har hjulpet meg p veien til en grnnere hverdag. Det trenger ikke vre umulig bli glad i grnnsaker og frukt - du m bare gjre smakslkene dine bedre vant s kommer du til nyte grnt med et varmt hjerte og et stort smil :-D

    1. Skaff deg trumf kort! Vist du er opptatt av spare penger kan handling av grnnsaker bli omveien til et grnnere liv. Du kan nemlig f opptil 15% ved handling av frukt og grnt som Kiwi pluss medlem p alle kiwi butikker. Dette blir det fort penger av om handlekurven din er proppet av grnnsaker. I tillegg er jo kjleskapet ditt fult av farger og du blir kanskje mer motivert til lage nye og sunnere retter? Trumf medlemskap er helt gratis - det eneste du gjr er melde deg inn her og hver gang du trekker kortet ditt i butikkene det gjelder legges penger inn p trumf kontoen din. Disse kan du ta ut nr som helst. Det har aldri vrt gyere handle grnnsaker!

    2. Begynn i det sm! Du trenger ikke bytte ut alle mltidene dine med salater, varme wokretter og smoothier. Begynn kanskje med bytte ut et mltid eller to med en plantebasert rett eller kombinere det med kologisk rent kjtt mens du prver unng stor bruk av kornprodukter som brd, ris og pasta. Man skal ikke vre redd for karbohydrater fra frukt og grnt - men vr litt mer skeptisk til inntaket av kornprodukter til hvert eneste mltid. 

    3. Eksperimenter med krydder og hjemmelagde dressinger! Sk deg opp p oppskrifter med mye smak og bruk av krydder. Husk at det finnes tusenvis av forskjellige smaker fra plateriket - mens de forskjellige smakene fra kjtt, brd og andre kornprodukter er minimale. Selvom du ikke trenger g 100% vegansk og plantebasert s kan jeg p det varmeste anbefale prve ut veganske retter - disse kan faktisk vre noe av det beste du har smakt og vre en god hjelp til spise sunnere men samtidig vre god og mett p mat som faktisk smaker fantastisk godt! 

    4. Bytt ut et "kosemltid" med et grnt mltid! Er det noe jeg elsker s er det lage dessert og kose meg med noe stt. Dette kan du faktisk fint gjre med god samvittighet. Smoothie med sjokoladesmak, hjemmelaget mousse, fruktsalater, hjemmelaget sjokolade eller mslibarer.. Mangfoldet er stort! Om du fr en stor craving p noe - sk deg opp og prv finn en mte f i deg akkurat dette uten at det trenger vre s usunt. Om du ikke finner en sunnere variant - bytt ut enkelte matvarer. Hvorfor bruke sukker vist du kan bruke stevia eller litt honning? Hvorfor bruke mel vist du kan bruke banan? Det er s utrolig mange sunnere varianter - det er bare kreativiteten som kan stoppe deg!

    5. Spis sammen med andre og f de andre med p leken. Snakker du og vennene dine ofte om bli sunnere? Gjr noe med det - ikke bare la det bli snakk. Avtal mtes for lage noe nytt. Frist hverandre og lek dere p veien over fine samtaler ved kjkkenbenken. Alt er gyere om vi er flere om det. Kanskje du kan f med deg kjresten din ogs? Lag en ekstra god grnnsaksrett til lrdagsmiddagen og disk gjerne opp en sunnere dessert til kveldskosen. Husk at jo mer tilfreds magen er - jo mindre har du lyst p stsaker og undvendig snack. 

    6. Gjr restaurant besket sunnere! Jeg vet at det kanskje frister mer med en "saftig burger" eller friterte retter nr man frst skal bruke litt penger p spise ute. Srlig nr magen skriker etter mat. Hvorfor ikke prve ut en smakfull suppe, en spennende vegansk rett eller skalldyrsalat nr man frst skal spise ute? Jeg har i lang tid vrt flink til velge det som ofte ser kjipest ut for de andre skrikende magene rundt bordet. Men det er oftest min rett som ogs fr blikkene p seg, noe nytt og veldig spennende. Vg prve noe nytt for hvert restaurant besk - lover deg du kommer til elske det! Spr gjerne kelneren om du er usikker - de gir ofte gode tips til hva som smaker best av salatene og suppene p menyen. 

    nsker alle en strlende sndagskveld videre og lykke til med den nye uken som kommer! Husk at vist du ikke fr en fin start p uken s er det aldri for sent begynne p nytt midt i uken. Blanke ark kan vi starte med nr som helst!

    #kosthold #mat #helse #hverdag #diett #livsstil

     

    henriettethorkildsen
  • Publisert: 06.08.2017, 21:58
  • Kategori: Ernringsprat
  • 8 comments
  • 8 comments

    hverdagslivetivollen

    06.08.2017 kl.22:20

    fine nyttige tips :)

    Henriette Thorkildsen

    07.08.2017 kl.23:05

    hverdagslivetivollen: S bra! :-D

    Victoria Larsen

    06.08.2017 kl.22:25

    h, kjempe flott innlegg!! Dette var utrolig moro lese :-)

    Henriette Thorkildsen

    07.08.2017 kl.23:05

    Victoria Larsen: Takk snille deg, s kjekt hre!:-D

    superdaddy92

    06.08.2017 kl.22:46

    s godt ut:)

    Henriette Thorkildsen

    07.08.2017 kl.23:05

    superdaddy92: S bra :-D

    Tine Bjerke

    06.08.2017 kl.22:51

    Takk for gode tips :-)

    Henriette Thorkildsen

    07.08.2017 kl.23:06

    Tine Bjerke: Hper de kan tas nytte av :-D

    Skriv en ny kommentar