henriettethorkildsen

2 comments
  • Publisert: 31.07.2017, 23:29
  • Kategori: Hverdag
  • OBS! Et meget langt innlegg med feriebilder og info om roadtrip med elbil og kjreste. #fnisefjes

, jeg har hatt det s fantastisk p biltur nedover i Europa sammen med verdens fineste samboer. Det beste er jo kanskje at vi ikke har kastet CO2 ut i atmosfren ved kjre vr ste lille elbil istedenfor fly eller bruke diesel/bensin bil.

Vi kan si at vi var ganske nervse for om vi i det hele tatt ville klare komme ned til Nederland tidsnok da vi hadde en babyshower vi mtte rekke. Mange syns vi var gale som i det hele tatt turte  prve og kjre s mange km nr vi mtte stoppe s ofte. Bilen vr har faktisk bare en rekkevidde p 120-160 km - s jeg kan jo forst poenget. Alle disse gjorde oss en smule nervse - srlig nr vi ikke egentlig hadde planlagt turen fr 1 uke fr avreise. Vi ante heller ikke hvordan vi skulle lade bilen i Tyskland og Nederland idet vi begynte kjre.

Men vet du? DET GIKK S FINT! Det aller beste? Mange av ladestasjonene nedover var gratis!

Det finnes en haug med apper med oversikt over ladestasjoner som kobles opp til GPS s det er faktisk s enkelt som finne ladestasjonen som er innenfor rekkevidden og trykke start. Jo lengre rekkevidde, jo bedre. Men med vr lille E-up s gr det faktisk strlende fint. Det er utrolig kjekt se hvor mange som kommer bort nr vi lader bilen for sprre oss om hvordan det gr, hvordan vi har klart komme s langt osv. Det viser at flere og flere fr ynene opp for noe som til slutt vil bli de enste bilene p markedet.

Mine beste tips til apper ved reise i Danmark og Sverige er "clever". Her m du forhndsbestille et kort for f i gang ladingen - men tvil ikke vist du ikke har tid vente. Vi hadde ikke dette kortet i fjor nr vi reiste gjennom Danmark og Sverige og vi fikk hjelp over telefon p alle ladestasjonene. Men det er selvsagt lettere ha kortet klart fr avreise. Vi var redd for at det ville vre det samme i Nederland og Tyskland men slik var det ikke! Her brukte vi for det meste en app som heter "PlugSurfing" som du legger til kortet ditt og betaler direkte via appen. Ellers var "Wattfinder" en fin mte finne gratis ladestasjoner p som vi ikke ble tipset om fr vi var fremme i Norge.

Ellers s vi at det endelig har begynt komme skilter for hvor det er ladestasjoner p veien - som det alltid har vrt for bensinstasjoner. Dette var de stasjonene som oftest var gratis og det var veldig betryggende se at vi n om sikkert ikke s lenge ikke trenger vre avhengig av telefonen for finne ladestasjoner p veiene.

Eidfjord - mitt favorittsted lade. Nydeligste utsikten, uansett vr!

Turen begynte med kjre til Oslo for noen rend fr vi skulle ta bten til Hirtshals via Larvik. Dessverre mistet vi bten da Nala (hunden til svigers) som egentlig skulle vre med p tidenes langtur mtte vre igjen i Oslo. Heldigvis fikk vi god hjelp fra venner i Oslo som kunne ta vare p henne - s slapp vi reise helt tilbake til Bergen..

Etter at vi hadde fikset pass til Nala kjrte vi til Larvik for overnatte p Gon Camping. Dette ble den eneste dagen vi tok oss frihet til sove i telt - noe som faktisk er det koseligste jeg vet om! Vi var ogs heldig med dagen vi overnattet i Larvik p - for vi m ha ftt med oss tidenes solnedgang.

Hvor nydelig er vel ikke dette?

Fergeturen fra Larvik til Hirtshals gikk overraskende fint. Turen var faktisk veldig rolig og koselig og vi kjpte med oss bde krydder og oljer fra butikkene p bten.

Reisematen vr skulle vre p stormkjkken og i smoothiemaskin. Men siden vi mistet en hel dag med reise hadde vi ikke stort med tid til stoppe for lage middag. I tillegg var ikke vret p vr side s stormkjkkenet fr vente til neste tur! Heldigvis virket smoothiemaskinen perfekt s vi fikk hvertfall i oss noen "hjemmelagde" mltid.

I danmark var det bare herlig stoppe for hver 120 km. Det er jo bare s nydelig - og vi fant den fineste ladeplassen hvor vi bare mtte ta med oss kameraet og leke med det grnne rundt oss.

Fra Hirtshals i Danmark kjrte vi helt til Bremen i Tyskland fr vi stoppet p en ladestasjon som viste seg vre en vanlig ladestasjon. Vi var trtte og hadde bommet totalt - for det er absolutt mulig se via appen om det er et vanlig uttak eller om det er hurtiglading. Ved vanlig uttak tar det 5-6 timer lade opp hele bilen.. Heldigvis var det blitt sent og vi trengte litt svn s vi l ned alle setene i bilen og pumpet opp madrasser som vi sov godt p. Dette var faktisk rett utenfor et kjpesenter, noe som hjalp oss komme oss videre tidlig dagen derp.

Vi rakk babyshoweren og koste oss med et av de fineste venneparene jeg vet om. Dagen etter showeren kjrte vi inn til Amsterdam for overnatte p hotell et par dager. Vi spise masse pannekaker, gikk p sightseeing og dro p sex museet for f oss en latterkrampe. Men det var overraskende interessant og veldig oppsiktsvekkende se hvordan nakenhet og sex har blitt mer akseptert gjennom tidene. Men vi fikk selvsagt ogs en god dose latterkrampe.

Sa jeg at Amsterdam er en av mine favorittbyer? Uansett hvor mange ganger jeg har vrt der s er det fortsatt s mye mer jeg m se. Jeg elsker bare sykle rundt i byen og selvom jeg aldri kunne tenkt meg bo i en storby s hadde jeg likt meg der veldig veldig godt!

Vondelpark - den fineste parken i Amsterdam

En av grunnene til at jeg absolutt mtte innom Amsterdam var den beste raw food cafeen jeg vet om. Zest for life, Raw Food Cafe heter denne og ligger rett ved Van Gogh museet. Jeg anbefaler absolutt alle prve ut om du reiser nedover og nsker en ny smaksopplevelse. Jeg mtte selvsagt ha 3 ting p menyen - selvom jeg ville ha en bit av alt. Grnn smoothie, acai bowl og raw pannekake. Den pannekaken kan jeg med hnden p hjerte si at smakte bedre enn de 10 andre belgiske vaflene vi spiste i Nederland (overdrev bare litt med antallet). NAM! Denne M jeg prve finne en lignende oppskrift p..

Etter Amsterdam dro vi videre til Danmark hvor vi overnattet p et nydelig spa hotell i Vejle. Hotellet heter Munkebjerg og ligger midt i skogen og rett ved kysten. Det var ikke akkurat badevr noen av dagene s vi slo oss til ro p spaavdelingen, koste oss med spaserturer i skogen og den lille ggaten, dro p kino, koste oss med en finere middag og danset p stranden nr solen hadde gtt ned.

For de som ikke har sett klassikeren innenfor japansk animasjon, "My neighbor Tototo" - s var dette min etterligning til busstoppet i filmen (selvom de faktisk ikke har busstopp). Denne plassen minnet meg s utrolig mye om filmen at vi bestemte oss for knipse noen bilder p vei til middag. Vist du ikke har sett denne filmen eller noen andre japanske animasjonsfilmer s anbefaler jeg det p det varmeste. Det er noen av de fineste filmene jeg vet om - og du kan fint se hvor Disney har funnet mye av sin inspirasjon fra. Dette er filmer som bde passer for barn og voksne med budskap som alle burde nyte mens de trekker inn. Vi har faktisk en hel samling av vre favoritter som vi gleder oss vise til vre fremtidige barn.

Vi mtte ogs stoppe for knipse bilde med denne nydelige broen fr middag og kjrestekos p stranden. Jeg s faktisk noe som lignet p en delfin som lekte seg i vannet og ga fra seg noen pip fr den svmte videre. DET var fantastisk flott f med seg i mneskinnet.

Koseligste ggaten i Vejle by.

Hjemreisen fra Danmark gikk enda fortere enn vi trodde det skulle g. N var vi avslappet og med ny og god energi som vi koste oss med mens vi hrte p podcast, diskuterte temaer vi elsker og sang for full hals til sanger som vi danser til hjemme p kjkkenet. Jeg tror ikke vi kunne ftt mer kvalitetstid som kjrester enn den vi har ftt p de kjreturene vi har hatt opp igjennom rene. Denne turen har blitt den desidert beste og jeg hper p en liten tur til fr vinteren kommer.

Selvsagt har det ogs vrt krangling over at GPSen er vanskelig lese s vi plutselig kjrer feil og ender opp med mtte kjre flere km for komme tilbake p rett vei. Eller fordi blodsukkeret har sunket til bunn og trttheten har kommet p topp. Men det beste av alt med det er jo at forholdet bare vokser mer - s lenge du finner tilbake balansen. Alle diskusjoner og krangler kan man lre noe nytt av og det burde komme noe fint ut av alle sammen.

Tilbake til Norge - igjen ved nydelige Eidfjord. Det fineste med kjre gjennom Europa er hjemturen over fjordene i Norge. Det er da du virkelig setter pris p den nydelige naturen vi har her hjemme - for selvom de andre landene har sin egen sjarm s kan de ikke sammenlignes med den naturen du finner her hjemme. Vi ble forelsket p nytt.

Etter en s sammenklemt tur bde i bil og p hotell s er jeg mer enn noengang takknemlig for den nydelige kjresten jeg har - som har vrt min i snart 8 r! Til alle der ute som har lyst p en skikkelig kjrestur - ta med deg bilen og kjr dit dere fler for og nyt hverandres selvskap i stillheten bak rattet. Dette har absolutt vrt vr fineste ferie s langt.

Bare tenk at vi har opplevd alt dette p bare 11 dager? Ta med deg gubben og dra ut p eventyr med god samvittighet for miljet!

Ps. Bilen vr heter Smurfen.

#ferie #hverdag #tur #reise #tips

h, kjempe flotte bilder! :D

Henriette Thorkildsen

31.07.2017 kl.23:42

Victoria Larsen: Takk for det ste deg :-)