Henriette Thorkildsen

Roadtrip til Nederland med en rekkevidde på 150 km

• 31.07.2017, 23:29

OBS! Et meget langt innlegg med feriebilder og info om roadtrip med elbil og kjæreste. #fnisefjes

Åå, jeg har hatt det så fantastisk på biltur nedover i Europa sammen med verdens fineste samboer. Det beste er jo kanskje at vi ikke har kastet CO2 ut i atmosfæren ved å kjøre vår søte lille elbil istedenfor å fly eller bruke diesel/bensin bil.

Vi kan si at vi var ganske nervøse for om vi i det hele tatt ville klare å komme ned til Nederland tidsnok da vi hadde en babyshower vi måtte rekke. Mange syns vi var gale som i det hele tatt turte å prøve og kjøre så mange km når vi måtte stoppe så ofte. Bilen vår har faktisk bare en rekkevidde på 120-160 km - så jeg kan jo forstå poenget. Alle disse gjorde oss en smule nervøse - særlig når vi ikke egentlig hadde planlagt turen før 1 uke før avreise. Vi ante heller ikke hvordan vi skulle lade bilen i Tyskland og Nederland idet vi begynte å kjøre.

Men vet du? DET GIKK SÅ FINT! Det aller beste? Mange av ladestasjonene nedover var gratis!

Det finnes en haug med apper med oversikt over ladestasjoner som kobles opp til GPS så det er faktisk så enkelt som å finne ladestasjonen som er innenfor rekkevidden og trykke start. Jo lengre rekkevidde, jo bedre. Men med vår lille E-up så går det faktisk strålende fint. Det er utrolig kjekt å se hvor mange som kommer bort når vi lader bilen for å spørre oss om hvordan det går, hvordan vi har klart å komme så langt osv. Det viser at flere og flere får øynene opp for noe som til slutt vil bli de enste bilene på markedet.

Mine beste tips til apper ved reise i Danmark og Sverige er "clever". Her må du forhåndsbestille et kort for å få i gang ladingen - men tvil ikke vist du ikke har tid å vente. Vi hadde ikke dette kortet i fjor når vi reiste gjennom Danmark og Sverige og vi fikk hjelp over telefon på alle ladestasjonene. Men det er selvsagt lettere å ha kortet klart før avreise. Vi var redd for at det ville være det samme i Nederland og Tyskland men slik var det ikke! Her brukte vi for det meste en app som heter "PlugSurfing" som du legger til kortet ditt og betaler direkte via appen. Ellers var "Wattfinder" en fin måte å finne gratis ladestasjoner på som vi ikke ble tipset om før vi var fremme i Norge.

Ellers så vi at det endelig har begynt å komme skilter for hvor det er ladestasjoner på veien - som det alltid har vært for bensinstasjoner. Dette var de stasjonene som oftest var gratis og det var veldig betryggende å se at vi nå om sikkert ikke så lenge ikke trenger å være avhengig av telefonen for å finne ladestasjoner på veiene.

Eidfjord - mitt favorittsted å lade. Nydeligste utsikten, uansett vær!

Turen begynte med å kjøre til Oslo for noen ærend før vi skulle ta båten til Hirtshals via Larvik. Dessverre mistet vi båten da Nala (hunden til svigers) som egentlig skulle være med på tidenes langtur måtte være igjen i Oslo. Heldigvis fikk vi god hjelp fra venner i Oslo som kunne ta vare på henne - så slapp vi å reise helt tilbake til Bergen..

Etter at vi hadde fikset pass til Nala kjørte vi til Larvik for å overnatte på Gon Camping. Dette ble den eneste dagen vi tok oss frihet til å sove i telt - noe som faktisk er det koseligste jeg vet om! Vi var også heldig med dagen vi overnattet i Larvik på - for vi må ha fått med oss tidenes solnedgang.

Hvor nydelig er vel ikke dette?

Fergeturen fra Larvik til Hirtshals gikk overraskende fint. Turen var faktisk veldig rolig og koselig og vi kjøpte med oss både krydder og oljer fra butikkene på båten.

Reisematen vår skulle være på stormkjøkken og i smoothiemaskin. Men siden vi mistet en hel dag med reise hadde vi ikke stort med tid til å stoppe for å lage middag. I tillegg var ikke været på vår side så stormkjøkkenet får vente til neste tur! Heldigvis virket smoothiemaskinen perfekt så vi fikk hvertfall i oss noen "hjemmelagde" måltid.

I danmark var det bare herlig å stoppe for hver 120 km. Det er jo bare så nydelig - og vi fant den fineste ladeplassen hvor vi bare måtte ta med oss kameraet og leke med det grønne rundt oss.

Fra Hirtshals i Danmark kjørte vi helt til Bremen i Tyskland før vi stoppet på en ladestasjon som viste seg å være en vanlig ladestasjon. Vi var trøtte og hadde bommet totalt - for det er absolutt mulig å se via appen om det er et vanlig uttak eller om det er hurtiglading. Ved vanlig uttak tar det 5-6 timer å lade opp hele bilen.. Heldigvis var det blitt sent og vi trengte litt søvn så vi lå ned alle setene i bilen og pumpet opp madrasser som vi sov godt på. Dette var faktisk rett utenfor et kjøpesenter, noe som hjalp oss å komme oss videre tidlig dagen derpå.

Vi rakk babyshoweren og koste oss med et av de fineste venneparene jeg vet om. Dagen etter showeren kjørte vi inn til Amsterdam for å overnatte på hotell et par dager. Vi spise masse pannekaker, gikk på sightseeing og dro på sex museet for å få oss en latterkrampe. Men det var overraskende interessant og veldig oppsiktsvekkende å se hvordan nakenhet og sex har blitt mer akseptert gjennom tidene. Men vi fikk selvsagt også en god dose latterkrampe.

Sa jeg at Amsterdam er en av mine favorittbyer? Uansett hvor mange ganger jeg har vært der så er det fortsatt så mye mer jeg må se. Jeg elsker å bare sykle rundt i byen og selvom jeg aldri kunne tenkt meg å bo i en storby så hadde jeg likt meg der veldig veldig godt!

Vondelpark - den fineste parken i Amsterdam

En av grunnene til at jeg absolutt måtte innom Amsterdam var den beste raw food cafeen jeg vet om. Zest for life, Raw Food Cafe heter denne og ligger rett ved Van Gogh museet. Jeg anbefaler absolutt alle å prøve ut om du reiser nedover og ønsker en ny smaksopplevelse. Jeg måtte selvsagt ha 3 ting på menyen - selvom jeg ville ha en bit av alt. Grønn smoothie, acai bowl og raw pannekake. Den pannekaken kan jeg med hånden på hjerte si at smakte bedre enn de 10 andre belgiske vaflene vi spiste i Nederland (overdrev bare litt med antallet). NAM! Denne MÅ jeg prøve å finne en lignende oppskrift på..

Etter Amsterdam dro vi videre til Danmark hvor vi overnattet på et nydelig spa hotell i Vejle. Hotellet heter Munkebjerg og ligger midt i skogen og rett ved kysten. Det var ikke akkurat badevær noen av dagene så vi slo oss til ro på spaavdelingen, koste oss med spaserturer i skogen og den lille gågaten, dro på kino, koste oss med en finere middag og danset på stranden når solen hadde gått ned.

For de som ikke har sett klassikeren innenfor japansk animasjon, "My neighbor Tototo" - så var dette min etterligning til busstoppet i filmen (selvom de faktisk ikke har busstopp). Denne plassen minnet meg så utrolig mye om filmen at vi bestemte oss for å knipse noen bilder på vei til middag. Vist du ikke har sett denne filmen eller noen andre japanske animasjonsfilmer så anbefaler jeg det på det varmeste. Det er noen av de fineste filmene jeg vet om - og du kan fint se hvor Disney har funnet mye av sin inspirasjon fra. Dette er filmer som både passer for barn og voksne med budskap som alle burde nyte mens de trekker inn. Vi har faktisk en hel samling av våre favoritter som vi gleder oss å vise til våre fremtidige barn.

Vi måtte også stoppe for å knipse bilde med denne nydelige broen før middag og kjærestekos på stranden. Jeg så faktisk noe som lignet på en delfin som lekte seg i vannet og ga fra seg noen pip før den svømte videre. DET var fantastisk flott å få med seg i måneskinnet.

Koseligste gågaten i Vejle by.

Hjemreisen fra Danmark gikk enda fortere enn vi trodde det skulle gå. Nå var vi avslappet og med ny og god energi som vi koste oss med mens vi hørte på podcast, diskuterte temaer vi elsker og sang for full hals til sanger som vi danser til hjemme på kjøkkenet. Jeg tror ikke vi kunne fått mer kvalitetstid som kjærester enn den vi har fått på de kjøreturene vi har hatt opp igjennom årene. Denne turen har blitt den desidert beste og jeg håper på en liten tur til før vinteren kommer.

Selvsagt har det også vært krangling over at GPSen er vanskelig å lese så vi plutselig kjører feil og ender opp med å måtte kjøre flere km for å komme tilbake på rett vei. Eller fordi blodsukkeret har sunket til bunn og trøttheten har kommet på topp. Men det beste av alt med det er jo at forholdet bare vokser mer - så lenge du finner tilbake balansen. Alle diskusjoner og krangler kan man lære noe nytt av og det burde komme noe fint ut av alle sammen.

Tilbake til Norge - igjen ved nydelige Eidfjord. Det fineste med å kjøre gjennom Europa er hjemturen over fjordene i Norge. Det er da du virkelig setter pris på den nydelige naturen vi har her hjemme - for selvom de andre landene har sin egen sjarm så kan de ikke sammenlignes med den naturen du finner her hjemme. Vi ble forelsket på nytt.

Etter en så sammenklemt tur både i bil og på hotell så er jeg mer enn noengang takknemlig for den nydelige kjæresten jeg har - som har vært min i snart 8 år! Til alle der ute som har lyst på en skikkelig kjærestur - ta med deg bilen og kjør dit dere føler for og nyt hverandres selvskap i stillheten bak rattet. Dette har absolutt vært vår fineste ferie så langt.

Bare tenk at vi har opplevd alt dette på bare 11 dager? Ta med deg gubben og dra ut på eventyr med god samvittighet for miljøet!

Ps. Bilen vår heter Smurfen.

#ferie #hverdag #tur #reise #tips

Victoria Larsen

31.07.2017 kl. 23:41
Åh, kjempe flotte bilder! :D

Henriette Thorkildsen

31.07.2017 kl. 23:42
Victoria Larsen: Takk for det søte deg :-)

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com