Henriette Thorkildsen

Jeg har testet "Sunt & Godt" fra fjordland

  • 08.05.2017, 21:43

#ikkesponset

Jeg har lenge ventet på at Fjordland skal komme med raske retter for vegetarianere og generelt flere sunne alternativer til de som er i farten. Det har de endelig gjort nå i mai om du ikke har fått det med deg. Ferdigretter trenger ikke være et dårlig alternativet når man prøver å ha en sunn livsstil. Men det er greit å se på hva disse ferdigrettene inneholder da noen kan være proppet i salt, tilsatt sukker og unødvendig mye tilsetningsstoffer. Når det skal sies kan jeg fort bli overrasket over hvor flinke de er til å skrape opp litt sunnere alternativer - som de gjør nå. Hvorfor har ikke flere fokusert på dette tidligere?

Husk at det er vi som forbrukere som må forespørre dette samtidig som vi faktisk må kjøpe sunnere produkter. Jo sunnere vi handler jo sunnere vil butikkhyllene være. Husk at matindustrien faktisk er en industri som lager produkter utifra hva vi bruker pengene våre på. Med dette i hodet måtte jeg selvsagt henge med og slenge oppi noen av produktene i handlekurven min. Det passet dessuten perfekt i dag når jeg ikke orket å skrape sammen et sunt måltid etter kveldsvakten. 

Retten som jeg prøvde ut i dag fra fjordland ble "indisk grønnsaksgryte".



Denne retten har fått nøkkelhullsmerket som hovedsaklig betyr at det inneholder mindre fett, sukker og salt samt mer fiber enn andre matvarer av samme type. Det betyr at det er ett sunnere alternativ til disse type matvarene som ferdigretter.

Totalt består retten av 57% grønnsaker og de ingrediensene som ikke er grønnsaker er; vann, byggryn, matyoghurt, kokosnøttmelk (som inneholder melkeprotein(?)), aroma, grønnsaksekstrakter, rapsolje, modifisert maisstivelse, bestrålt krydder (for å ødelegge evt. mikroorganismer som bakterier og soppsporer), salt, limeskall og sitronjuice. 

Hver porsjon inneholder 273 kcalorier, 7,7 g fett (hvorav 3 g er mettet), 38 g karbohydrater (hvorav 13 g er naturlige sukkerarter), 6,6 g fiber, 9,2 g protein og 2,4 g salt. Denne retten utgjør bare 7,6% av karbohydratene du skal ha i deg i løpet av en dag for en som har et energibehov på 2000 kcalorier. Med tanke på helsedirektoratet sine anbefalinger for hvor mye karbohydrater maten skal bestå av i løpet av en dag (ca 55%) så er dette lite og kan fint inngås selvom du ønsker å redusere karbohydrat inntaket. For alle som er redd for karbohydratene grunnet det negative snakket det er om det i media - så kan du huske at så lenge karbohydratene kommer fra grønnsaker og 100% fullkorn så trenger du ikke bekymre deg for dette. Grønnsaker er stappet med vitaminer og mineraler som kroppen din elsker. For ikke å snakke om fiber.





Alt i alt var denne retten spicy og god på smak og jeg kan anbefale den som en god erstatning for et hjemmelaget middagsmåltid. Siden det ikke inneholder mye kcalorier kan den fint også brukes på diett eller som en varm lunsjrett. 

Ønsker alle en strålende fin kveld videre. Nå skal jeg ta meg en liten kveldstur med musikk på ørene mine!

Sharone

08.05.2017 kl. 22:18
Så bra "anmeldelse"! Vil gjerne lese flere slike :) Synes også det er bra de kommer med retter til vegetarianere også. Jeg har faktisk savnet det i butikkhyllen :P

Henriette Thorkildsen

08.05.2017 kl. 23:10
Sharone: Takk for tips søte deg :-) Da skal jeg så absolutt begynne å "anmelde" flere matprodukter. Alltid kjekt å komme over sunnere og lettvinte løsninger i hverdagen :-D Tror det kommer til å komme enda mer av vegetariske retter fremover og jeg gleder meg!

elisebr

11.05.2017 kl. 17:53
Så nydelig og god den så ut! :) Elsker supper! :)
Henriette Thorkildsen

25 år gammel jente med bachelorgrad i ernæringsfysiologi. Brenner for helse, dyrevelferd og miljøet. For en kostnadsfri samtale eller ønske om kjøp av kostholdsplan send mail på: henriettethorkildsen@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits